Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan pengamalan faktor kepimpinan guru besar di sekolah penerimaan Anugerah Sekolah Cemelang (ASC) di negeri Melaka. Seramai 158 orang guru dari kelima-lima buah sekolah rendah yang premi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Yahaya, Noordin, Lim, Ting Theng
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/2/ukm.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10134
record_format eprints
spelling my.utm.101342017-07-26T06:42:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/ Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka Yahaya, Azizi Yahaya, Noordin Lim, Ting Theng L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan pengamalan faktor kepimpinan guru besar di sekolah penerimaan Anugerah Sekolah Cemelang (ASC) di negeri Melaka. Seramai 158 orang guru dari kelima-lima buah sekolah rendah yang premier menerima penganugerah ASC pada tahun 2007 di negeri Melaka telah dipilih secara rawak ( kluster atas kluster) untuk melibatkan diri dalam kajian ini. Instrumen kajian Leader Behavior Description Questionnair (LBDQ) digunakan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan guru besar dari aspek mengarah, bertimbang rasa, penyertaan dan berorientasikan kejayaan. Sementara pengamalan faktor kepimpinan guru besar dari aspek budaya ilmu, permuafakatan, motivasi dan dorongan, kepimpinan kurikulum dan pengupayaan kepimpinan di sekolah diukur dengan menggunakan soal selidik dalam instrumen SKPM. Kajian rintis telah dijalankan di kalangan 20 orang guru di SJK (C) Malim di negeri Melaka, Alpha Cronbach digunakan untuk menguji ketekalan dalaman item-item dalam soal selidik dan nilainya ialah 0.942. Dalam kajian ini analysis deskriptif seperti min, frekuensi dan peratus digunakan untuk mengenalpasti faktor demografi jantina, umur, pengalaman mengajar dan gred jawatan responden, dan inferensi ujian-t, ANOVA dan Pearson Correlation digunakan untuk menguji hipotesis-hipotesis dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan, gaya kepimpinan berorientasi kejayaan merupakan gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh para guru besar di sekolah ASC. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan faktor demografi guru kecuali faktor umur. Dapatan kajian juga menunjukkan pengamalan faktor kepimpinan guru besar dari aspek budaya ilmu berfikir, permuafakatan, motivasi dan dorongan, kepimpinan kurikulum dan pengupayaan kepimpinan berada pada tahap yang tinggi, terutamanya dalam aspek kepimpinan budaya ilmu. Analisis menunjukkan terdapat hubungan yang kuat antara gaya kepimpinan guru besar secara menyeluruh dengan kesemua aspek faktor kepimpinan yang dikaji. Kesimpulan yang diperolehi daripada kajian ini ialah guru besar haruslah cekap dalam pengamalan gaya kepimpinannya mengikut keperluan situasi. ( Kata Kunci: gaya kepimpinan guru besar, faktor kepimpinan guru besar, Anugerah Sekolah Cemerlang) 2010-09-03 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/2/ukm.pdf Yahaya, Azizi and Yahaya, Noordin and Lim, Ting Theng (2010) Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka. Journal of Science & Mathematics Education . (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Yahaya, Noordin
Lim, Ting Theng
Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru terhadap gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan pengamalan faktor kepimpinan guru besar di sekolah penerimaan Anugerah Sekolah Cemelang (ASC) di negeri Melaka. Seramai 158 orang guru dari kelima-lima buah sekolah rendah yang premier menerima penganugerah ASC pada tahun 2007 di negeri Melaka telah dipilih secara rawak ( kluster atas kluster) untuk melibatkan diri dalam kajian ini. Instrumen kajian Leader Behavior Description Questionnair (LBDQ) digunakan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan guru besar dari aspek mengarah, bertimbang rasa, penyertaan dan berorientasikan kejayaan. Sementara pengamalan faktor kepimpinan guru besar dari aspek budaya ilmu, permuafakatan, motivasi dan dorongan, kepimpinan kurikulum dan pengupayaan kepimpinan di sekolah diukur dengan menggunakan soal selidik dalam instrumen SKPM. Kajian rintis telah dijalankan di kalangan 20 orang guru di SJK (C) Malim di negeri Melaka, Alpha Cronbach digunakan untuk menguji ketekalan dalaman item-item dalam soal selidik dan nilainya ialah 0.942. Dalam kajian ini analysis deskriptif seperti min, frekuensi dan peratus digunakan untuk mengenalpasti faktor demografi jantina, umur, pengalaman mengajar dan gred jawatan responden, dan inferensi ujian-t, ANOVA dan Pearson Correlation digunakan untuk menguji hipotesis-hipotesis dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan, gaya kepimpinan berorientasi kejayaan merupakan gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan oleh para guru besar di sekolah ASC. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan faktor demografi guru kecuali faktor umur. Dapatan kajian juga menunjukkan pengamalan faktor kepimpinan guru besar dari aspek budaya ilmu berfikir, permuafakatan, motivasi dan dorongan, kepimpinan kurikulum dan pengupayaan kepimpinan berada pada tahap yang tinggi, terutamanya dalam aspek kepimpinan budaya ilmu. Analisis menunjukkan terdapat hubungan yang kuat antara gaya kepimpinan guru besar secara menyeluruh dengan kesemua aspek faktor kepimpinan yang dikaji. Kesimpulan yang diperolehi daripada kajian ini ialah guru besar haruslah cekap dalam pengamalan gaya kepimpinannya mengikut keperluan situasi. ( Kata Kunci: gaya kepimpinan guru besar, faktor kepimpinan guru besar, Anugerah Sekolah Cemerlang)
format Article
author Yahaya, Azizi
Yahaya, Noordin
Lim, Ting Theng
author_facet Yahaya, Azizi
Yahaya, Noordin
Lim, Ting Theng
author_sort Yahaya, Azizi
title Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
title_short Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
title_full Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
title_fullStr Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
title_full_unstemmed Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Faktor-Faktor Kepimpinan Di Sekolah Penerima Anugerah Sekolah Cemerlang Di Negeri Melaka
title_sort gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan faktor-faktor kepimpinan di sekolah penerima anugerah sekolah cemerlang di negeri melaka
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/2/ukm.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10134/
_version_ 1643645332796473344
score 13.160551