Pembangunan Bahan E-Pembelajaran Berasaskan Moodle Bertajuk ‘Gas Laws’ Tingkatan Empat
E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran berasaskan web telah dilihat sebagai satu altenatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran secara individ...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10124/1/noor_izyan_binti_salleh.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10124/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah mengalami perkembangan yang
pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran berasaskan web telah dilihat sebagai satu altenatif yang
berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) kerana kaedah ini mampu mewujudkan
pembelajaran secara individu yang akses kendiri. Untuk mendapatkan pendekatan efektif dalam
melaksanakan e-pembelajaran, projek ini telah memilih satu sistem pengurusan kursus yang dinamakan
MOODLE kerana dianggap sesuai memandangkan reka bentuknya dapat menyokong teori
konstruktivisme sosial. Bahan e-pembelajaran yang bertajuk Gas Laws memuatkan pelbagai jenis sumber
dan aktiviti pembelajaran berdasarkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Sumber bahan
pembelajaran yang disediakan mengikut hasil pembelajaran adalah dalam bentuk Powerpoint dan video
sementara bentuk aktiviti yang dimaksudkan dalam istilah MOODLE ialah Quiz, Assignment, Choices,
Journal, Chat dan Forum. Aktiviti-aktiviti ini dapat membenarkan pelajar berinteraksi dengan guru serta
mendapat maklum balas secara spontan. Persekitaran pembelajaran turut dimantapkan dengan grafik dan
animasi. Diharapkan usaha ini mendapat perhatian para pendidik lain untuk meneruskan projek ini agar
MOODLE dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar dengan penuh interaktif. |
---|