Kesediaan guru sekolah menengah mengamalkan pengajaran abad ke-21

Pendidikan pada Abad ke-21 menuntut setiap guru dan pelajar menguasai pelbagai bidang ilmu untuk bersaing dengan ledakan teknologi dan cabaran dalam era globalisasi. Walaupun proses pengajaran dan pembelajaran merupakan proses hakiki bagi seorang guru, namun cabaran di dalam abad ke-21 tidak boleh d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusof, Mohd Fahmi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9955/2/24p%20MOHD%20FAHMI%20MOHD%20YUSOF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9955/1/MOHD%20FAHMI%20MOHD%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9955/3/MOHD%20FAHMI%20MOHD%20YUSOF%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9955/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan pada Abad ke-21 menuntut setiap guru dan pelajar menguasai pelbagai bidang ilmu untuk bersaing dengan ledakan teknologi dan cabaran dalam era globalisasi. Walaupun proses pengajaran dan pembelajaran merupakan proses hakiki bagi seorang guru, namun cabaran di dalam abad ke-21 tidak boleh dipandang sepi. Ledakan teknologi maklumat di dalam bidang pendidikan memerlukan guru-guru turut sama menguasainya sama ada dengan rela atau terpaksa. K.ajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan guru mengamalkan Pengajaran Abad Ke-21 di SMK Dato' Sri Amar Diraja, Muar dari aspek literasi, kemahiran dan sikap. Selanjutnya, mengenal pasti perbezaan kesediaan guru mengamalkan Pengajaran Abad Ke-21 berdasarkan jantina dan bidang mata pelajaran. Kajian ini melibatkan 70 orang guru yang mengajar di sekolah ini. Sebanyak 4 bidang mata pelajaran yang terlibat dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan soal selidik berskala Likert lima mata sebagai instrumen kajian. Instrumen ini mengandungi 2 item berkaitan demografi dan 54 item berdasarkan literasi, kemahiran dan sikap. Kajian rintis yang melibatkan 10 orang guru dilaksanakan bagi menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages of Social Sciences 16.0 untuk mendapatkan peratusan, min dan sisihan piawai bagi kesediaan guru mengamalkan Pengajaran Abad Ke-21. Ujian-t sampel tidak bersandar pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan kes