Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji. Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.9682 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.96822023-08-16T07:13:05Z http://eprints.uthm.edu.my/9682/ Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia Rosli, Norlini LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji. Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan reka bentuk antara muka perisian ini. Dimensi~imensi irii felah diubahstiai·kepada bentUk yang Iebihmudali untuk mendapatkan maklumbalas daripada sam pel kajian. Kajian ini telah dijalankan ke atas pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Semester 2 di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Seramai 65 orang pelajar telah diambil sebagai sam pel. Satu set soal selidik diedarkan kepada pelajar bersama-sama dengan prototaip perisian yang hendak dinilai. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 10.0 for Windows. Kaedah statistik berbentuk peratusan dan digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perisian multimedia interaktifbertajuk Pengenalan Kepada Multimedia ini dapat diterima olch pelajar sebagai alat pembelajaran berbantukan komputer (PBK). Selain itu dapatan kajian juga menunjukkan masih banyak lagi elemen yang perlu diperbaiki dan ditambah untuk meningkatkan kualiti perisian multimedia ini 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf Rosli, Norlini (2004) Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Rosli, Norlini Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if
yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji.
Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu
kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan reka bentuk antara muka perisian ini.
Dimensi~imensi irii felah diubahstiai·kepada bentUk yang Iebihmudali untuk
mendapatkan maklumbalas daripada sam pel kajian. Kajian ini telah dijalankan ke atas
pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Semester 2 di Kolej Universiti
Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Seramai 65 orang pelajar telah diambil
sebagai sam pel. Satu set soal selidik diedarkan kepada pelajar bersama-sama dengan
prototaip perisian yang hendak dinilai. Data-data dianalisis dengan menggunakan
perisian SPSS 10.0 for Windows. Kaedah statistik berbentuk peratusan dan digunakan
untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perisian
multimedia interaktifbertajuk Pengenalan Kepada Multimedia ini dapat diterima olch
pelajar sebagai alat pembelajaran berbantukan komputer (PBK). Selain itu dapatan
kajian juga menunjukkan masih banyak lagi elemen yang perlu diperbaiki dan ditambah
untuk meningkatkan kualiti perisian multimedia ini |
format |
Thesis |
author |
Rosli, Norlini |
author_facet |
Rosli, Norlini |
author_sort |
Rosli, Norlini |
title |
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
title_short |
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
title_full |
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
title_fullStr |
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
title_full_unstemmed |
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia |
title_sort |
tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik pengenalan kepada multimedia |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9682/ |
_version_ |
1775624956081602560 |
score |
13.211869 |