Penilaian kesesuaian MPK yang dihasilkan bagi mata pelajaran undang-undang binaan (C 532) bagi topik perubahan/pindaan kerja terhadap pelajar semester enam kursus diploma ukur bahan politeknik Kota Bahru
Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu s...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9676/1/24p%20MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9676/2/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9676/3/MHD%20AZMIN%20MAT%20SEMAN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9676/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Perbezaan individu di kalangan para pelajar telah menimbulkan pelbagai
masalah. Biasanya pelajar terikat pada urutan pengajaran dan bahan-bahan pengajaran
yang sarna seperti yang dialarni oleh rakan-rakan mereka yang lain. Walhal, kita telah
ketahui bahawa setiap individu berbeza di antara satu sarna lain rnenyebabkan
sesetengah pelctiar rnengalami kesukaran di dalam rnengikuti proses pengajaran
pernbelajaran. Ditarnbah pula sekiranya pendidik rnenggunakan jenis bahan pengajaran
pernbelajaran yang kurang sesuai, ketidakpelbagaian kaedah pengajaran, organisasi
bahan kandungan pengajaran yang kurang teraneang menyebabkan jurang perbezaan ini
menjadi lebih ketara. Salah satu eara yang boleh digunakan untuk menangani rnasalah
ini ialah dengan mengindividukan pengajaran rnenerusi pengubahsuaian yang dilakukan
terhadap bahan pengajaran dan aktiviti-aktiviti pembelajaran agar ianya sesuai mengikut
kebolehan para pelajar. Sehubungan dengan itu? kajian ini dijalankan bagi menilai
modul pengajaran kendiri (MPK) Undang-Undang Binaan (C 532) topik
PerubahanlPindaan KeIja yang telah dihasilkan dari segi tahap penerimaan pelajar,
kesesuaian isi kandungan modul pengajaran kendiri (MPK) di dalam membantu
meningkatkan tahap pemahaman dan menarik minat untuk belajar. Serarnai empat
puluh (40) responden daripada pelajar semester 6 kursus Diploma Ukur Bahan,
Politeknik Kota Bharu (PKB) dipilih sebagai sarnpel kajian. Maklum balas yang
diperolehi melalui soal selidik telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0.
Dapatan kajian menunjukkan tahap penerimaan pelajar adalah tinggi serta kesesuaian isi
kandungan MPK yang dibina berada pada tahap sesuai yang mana telah dapat
rneningkatkan tahap pemahaman pelajar serta dapat menarik rninat pelajar untuk
rnenggunakannya. Beberapa eadangan dikemukakan di akhir bab bagi meningkatkan
lagi kualiti penghasilan MPK sebagai bahan pengajaran pernbelajaran. |
---|