Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lian, Ai Chen
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.9673
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.96732023-08-16T07:12:30Z http://eprints.uthm.edu.my/9673/ Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK) Lian, Ai Chen LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pada mas a akan datang dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan digunakan di mana responden seramai 36 orang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan ktunpulan kawalan. Kllmpulan eksperimen mengamalkan pengajaran bermodul yang menggunakan MPK cetakan manakala kumpulan kawalan pula mengamalkan pengajaran tradisional yang tidak menggunakan MPK cetakan. Data-data kajian diperolehi daripada penilaian fonnatif dan daripada kajian sebenar. Disebabkan data-data adalah dalam bentuk kuantitatif, data-data dikelaskan kepada duajenis iaitu data deskriptifyang menggunakan min dan sisihan piawai dan data inferensi yang menggunakan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa penggunaan MPK dalam pengajaran bem10dul telah menghasilkan perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar dalam Ujian Selepas di antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Diharapkan kajian ini dapat dijadikan rentetan untuk mengamalkan pengajaran kadar kendiri di politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf Lian, Ai Chen (2002) Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Lian, Ai Chen
Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pada mas a akan datang dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan digunakan di mana responden seramai 36 orang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan ktunpulan kawalan. Kllmpulan eksperimen mengamalkan pengajaran bermodul yang menggunakan MPK cetakan manakala kumpulan kawalan pula mengamalkan pengajaran tradisional yang tidak menggunakan MPK cetakan. Data-data kajian diperolehi daripada penilaian fonnatif dan daripada kajian sebenar. Disebabkan data-data adalah dalam bentuk kuantitatif, data-data dikelaskan kepada duajenis iaitu data deskriptifyang menggunakan min dan sisihan piawai dan data inferensi yang menggunakan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa penggunaan MPK dalam pengajaran bem10dul telah menghasilkan perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar dalam Ujian Selepas di antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Diharapkan kajian ini dapat dijadikan rentetan untuk mengamalkan pengajaran kadar kendiri di politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia
format Thesis
author Lian, Ai Chen
author_facet Lian, Ai Chen
author_sort Lian, Ai Chen
title Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_short Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_full Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_fullStr Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_full_unstemmed Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_sort merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (mpk)
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/
_version_ 1775624954876788736
score 13.160551