Penilaian awal perisian multimedia interaktif bertajuk kekuatan dan kestabilan binaan di salah sebuah sekolah rendah di Parit Raja, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji rekabentuk dan penilaian perisian multimedia interal..--tifyang dihasilkan oleh pengkaji. Empat dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia interah.--tif iaitu kandungan perisian, strategi pengajaran., persembahan pengajaran dan aspe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aziz, Fauziah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9665/1/24p%20FAUZIAH%20AZIZ.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9665/2/FAUZIAH%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9665/3/FAUZIAH%20AZIZ%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9665/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji rekabentuk dan penilaian perisian multimedia interal..--tifyang dihasilkan oleh pengkaji. Empat dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia interah.--tif iaitu kandungan perisian, strategi pengajaran., persembahan pengajaran dan aspek teknikal. Dimensidimensi ini telah diubahsuai kepada bentuk yang lebih mudah untuk mendapatkan maklumbalas daripada sampel kajian. Kajian ini telah dijalankan ke atas pelajar Tahun 5 dan guru matapelajaran Sains Tahun 5 di Sekolah Rendah Kebangsaan Pintas Puding, Batu Pahat. Seramai 60 orang pelajar telah diambil sebagai sampel pelajar tahun 5 dan 4 orang guru Sains mewakili populasi guru Sains sekolah berkenaan. Dua jenis soal selidik telah diedarkan kepada pelajar dan guru. Soal selidik yang dibina mengandungi profail responden dan aspek penilaian perisian multimedia yang berbeza mengikut responden pelajar dan guru. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 10.0 for windows. Kaedah statistik diskriptifberbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perisian multimedia interal..--tifbertajuk Kekuatan dan Kestabilan Binaan ini dapat diterima oleh pelajar dan guru sebagai alat pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (PBK). Selain itu dapatan kajian juga menunjukkan masih banyak lagi e1emen yang boleh ditambah dan diperbaiki untuk meningkatkan kualiti peri sian multimedia ini