Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk modul multimedia interaktif (MMI). Kajian awalan adalah mendapati kebanyakan pelajar Kejuruteraan Awam KUiTTHO menghadapi masalah dalam pembelajaran khususnya dalam topik Reka Bentuk Turapan. Dalam proses reka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9663/1/24p%20DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9663/2/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9663/3/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9663/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi
pendidikan berbentuk modul multimedia interaktif (MMI). Kajian awalan adalah
mendapati kebanyakan pelajar Kejuruteraan Awam KUiTTHO menghadapi masalah
dalam pembelajaran khususnya dalam topik Reka Bentuk Turapan. Dalam proses
reka bentuk turapan, pelajar didedahkan kepada pelbagai kaedah untuk mendapatkan
saiz turapan lentur dengan penggunaan rajah dan jadual yang berbeza. Proses
pembelajaran ada kalanya boleh mengelirukan pelajar. lusteru itu, satu MMI telah
dibangunkan untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran. Seramai empat
orang pensyarah kejuruteraan awam dan empat puluh tujuh orang pelajar tahun akhir
Diploma Kejuruteraan Awam yang mengambil subjek Kejuruteraan lalan Raya telah
diminta memberikan respons untuk menilai kebolehlaksanaan MMI yang
dibangunkan. Penilaian telah dilakukan pada aspek isi kandungan, mesra pengguna,
reka bentuk antara muka, unsur motivasi dan pemahaman dalam MMI. Segala
dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS v. J O.
Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, mod dan
skor min. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju MMI yang dibangunkan
dapat membantu para pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dalam topik Reka Bentuk Turapan |
---|