Minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau sejauhmana minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti jenisjenis perisian komputer yang diminati. Seramai 36 orang guru dari S...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: S. Hashim, Sharipah Khadijah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9635/1/24p%20SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/2/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/3/SHARIPAH%20KHADIJAH%20S.HASHIM%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9635/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau sejauhmana minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti jenisjenis perisian komputer yang diminati. Seramai 36 orang guru dari Sekolah Menengah Teknik Temerloh, Pahang telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Statistik deskriptif telah digunakan untuk mengumpul dan menganalisis data berdasarkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer. Hasil kajian menunjukkan pada keseluruhannya, walaupun guru-guru mempunyai minat dan bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi sikap yang ditunjukkan oleh mereka adalah negatif. Selain daripada itu, hasil kajian ini juga mendapati bahawa jenis perisian komputer yang lebih diminati ialah penyelesaian masalah, latih tubi dan penilaian berbanding jenis tutorial, simulasi dan permainan tutorial. Sehubungan dengan itu, bagi meningkatkan minat, sikap dan kesediaan guru terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia, sekolah-sekolah kerajaan atau swasta, dan badanbadan korporat seharusnya dapat memainkan peranan penting dengan menyediakan program-program atau latihan yang bersesuaian bagi guru-guru dan bilangan komputer yang lebih banyak disediakan di sekolah-sekolah.