Pembangunan bahan pengajaran : modul pengajaran berbantu komputer bagi mata pelajaran elektrik di politeknik

Alat bahan bantu mengajar (ABBM) merupakan satu keperluan bagi pensyarah semasa pengajaran. Perubahan teknologi semasa telah membawa perubahan pada kaedah serta corak ABBM yang digunakan. ABBM mampu merangkumi isi-isi pengajaran dengan padat, ringkas dan menarik perhatian pelajar. Dalam kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Goel, Petrus Julini
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9632/1/24p%20PETRUS%20JULINI%20ANAK%20GOEL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9632/2/PETRUS%20JULINI%20ANAK%20GOEL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9632/3/PETRUS%20JULINI%20ANAK%20GOEL%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9632/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Alat bahan bantu mengajar (ABBM) merupakan satu keperluan bagi pensyarah semasa pengajaran. Perubahan teknologi semasa telah membawa perubahan pada kaedah serta corak ABBM yang digunakan. ABBM mampu merangkumi isi-isi pengajaran dengan padat, ringkas dan menarik perhatian pelajar. Dalam kajian ini, pengkaji telah membangunkan satu bahan pengajaran (ABBM) berapa Modul Pengajaran Berbantu Komputer (MPBK) bagi mata pelajaran Teknologi Elektrik I (El 063). Kajian dilakukan bertujuan untuk menilai sama ada MPBK menepati sukatan pelajaran, menepati syarat reka bentuk pengajaran dan memotivasikan pelajar yang berlainan latar belakang. Pensyarah bagi mata pelajaran E1063 dari Politeknik Kuching Sarawak (POLIKU) dipilih untuk menilai dan menentu sahkan MPBK. Sebanyak 50 orang pelajar semester pertama daripada kursus Sijil Kejuruteraan Mekanikal di POLIKU dipilih sebagai responden. Instrumen yang digunakan terdiri daripada MPBK yang dibangunkan, borang senarai semak dan borang soal selidik. Data-data deskriptif daripada borang soal selidik dianalisis menggunakan perisian SPSS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengkaji telah beijaya membangunkan MPBK yang menepati sukatan pelajaran E1063 serta syarat reka bentuk pengajaran. MPBK juga didapati memotivasikan pelajar yang berlainan latar belakang dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, namun begitu analisis data menunjukkan kaedah pengajaran secara tradisional masih diperlukan. Bantuan pensyarah masih diperlukan dalam proses pengajaran walaupun ABBM seperti MPBK digunakan dalam pengajaran. Ini bukan menunjukkan satu kelemahan tetapi hakikat bahawa ABBM merupakan alat penyokong atau pelengkap kepada sistem pengajaran dan pembelajaran