Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran teknikal secara "online " di kalangan Pelajar Kejuruteraan Awam di KUiTTHO

Tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti perlaksanaan pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran teknikal secara online di kalangan pelajar Kejuruteraan Awam di KUiTTHO. Kajian juga dilakukan untuk mengetahui bilangan pelajar yang mengikuti perbincangan maya dan purata masa yang digunaka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noruzman, Ainul Haezah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9109/1/24p%20AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9109/2/AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9109/3/AINUL%20HAEZAH%20NORUZMAN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9109/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini dijalankan untuk mengenai pasti perlaksanaan pembelajaran dan pengajaran mata pelajaran teknikal secara online di kalangan pelajar Kejuruteraan Awam di KUiTTHO. Kajian juga dilakukan untuk mengetahui bilangan pelajar yang mengikuti perbincangan maya dan purata masa yang digunakan dalam pembelajaran secara online pada jangka masa kajian selama empat minggu sahaja. Selain daripada itu, tujuan kajian yang lain adalah untuk mengenai pasti kelebihan dan masalah-masalah yang sering dihadapi oleh pelajar semasa pembelajaran secara online. Seramai 50 orang dipilih sebagai responden dan jenis sampel adalah jenis purposeful sampling. Instrumen yang digunakan terdiri daripada borang soal selidik, temubual dan analisis kandungan untuk mengumpul data. Perisian SPSS menggunakan skor min dalam diskriptif statistik digunakan untuk mendapatkan keputusan data. Keputusan yang dihasilkan menunjukkan bahawa pembelajaran secara online boleh memberikan cabaran dan peluang-peluang baru terhadap kedua-dua pelajar dan instructor. Kebanyakan pelajar dalam kajian ini tidak memperlihatkan pembelajaran secara online sebagai menggantikan pembelajaran di bilik kuliah. Namun dengan adanya pemilihan subjek yang bersesuaian, instructor atau facilitator yang berpengalaman dan pelajar-pelajar yang berminat, maka pembelajaran secara online boleh memberikan persekitaran pembelajaran yang efektif dan pilihan pembelajaran bersifat terarah kendiri selain daripada di bilik kuliah. Walaupun keputusan secara keseluruhannya adalah terhadap penerimaan pelajar dalam kelas Geologi Kejuruteraan yang dijalankan dalam Nicenet namun kajian-kajian lain perlu diadakan untuk mempertingkatkan lagi keberkesanan pembelajaran secara online dalam kelas ini mahupun di kelas-kelas pembelajaran yang lain.