Kepuasan kerja di kalangan guru-guru sekolah menengah teknik

Kajian ini adalah untuk mengenai pasti tahap kepuasan keija di kalangan guruguru Sekolah Menengah Teknik (SMT) Juasseh, Kuala Pilah Negeri Sembilan. Ia juga bertujuan menentukan faktor-faktor yang menjadi punca utama kepuasan keija guruguru. Faktor-faktor yang dikenal pasti ialah kepuasan keija t...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
第一著者: Zainal Abidin, Zaimilatun Laila
フォーマット: 学位論文
言語:English
English
English
出版事項: 2001
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.uthm.edu.my/9102/1/24p%20ZAIMILATUN%20LAILA%20ZAINAL%20ABIDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9102/2/ZAIMILATUN%20LAILA%20ZAINAL%20ABIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9102/3/ZAIMILATUN%20LAILA%20ZAINAL%20ABIDIN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9102/
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
その他の書誌記述
要約:Kajian ini adalah untuk mengenai pasti tahap kepuasan keija di kalangan guruguru Sekolah Menengah Teknik (SMT) Juasseh, Kuala Pilah Negeri Sembilan. Ia juga bertujuan menentukan faktor-faktor yang menjadi punca utama kepuasan keija guruguru. Faktor-faktor yang dikenal pasti ialah kepuasan keija terhadap gaji, penyeliaan, peluang kenaikan pangkat, hubungan dengan rakan sekeija dan pekeijaan itu sendiri. Seramai 63 orang guru SMT Juasseh telah dipilih secara rawak sebagai responden. Maklumat diperolehi dengan menggunakan satu set borang soal selidik. Soal selidik dibahagikan kepada dua bahagian iaitu mengenai latar belakang responden dan pernyataan "Job Descriptive Index" (JDI) yang mengandungi 72 item. Pernyataan JDI terdiri daripada enam dimensi; gaji, penyeliaan, peluang kenaikan pangkat, hubungan dengan rakan sekeija dan pekeijaan itu sendiri. Setiap pernyataan mempunyai tiga pilihan jawapan iaitu ya, tidak dan tidak pasti. Keputusan kajian menunjukkan guruguru SMT Juasseh mempunyai tahap kepuasan kerja yang tinggi. Kebanyakan guru berpuas hati dengan penyeliaan, rakan sekeija dan pekerjaan itu sendiri. Sebaliknya, guru-guru kurang berpuas hati mengenai peluang kenaikan pangkat dan gaji yang diperolehi. Semoga kajian ini dapat dijadikan panduan bagi menyelesaikan masalah kepuasan keija di kalangan guru-guru SMT.