Pembinaan skala d a n penentuan tahap pemikiran visual pelajar tahun satu diploma kejuruteraan mekanikal KUiTTHO menggunakan set modul soalan matematik berkaitan trigonometri dan bulatan

Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti tahap pemikiran visual pelajar tahun satu Diploma Kejuruteraan Mekanikal di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn dalam mata pelajaran Matematik (trigonometri dan bulatan). Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina skala pembelajaran visual pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Alwi, Nor Shazlyn
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9050/1/24p%20NOR%20SHAZLYN%20MOHD%20ALWI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9050/2/NOR%20SHAZLYN%20MOHD%20ALWI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9050/3/NOR%20SHAZLYN%20MOHD%20ALWI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9050/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti tahap pemikiran visual pelajar tahun satu Diploma Kejuruteraan Mekanikal di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn dalam mata pelajaran Matematik (trigonometri dan bulatan). Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina skala pembelajaran visual pelajar tahun satu Diploma Kejuruteraan Mekanikal, mengenalpasti tahap pemikiran visual berdasarkan taksonomi Bloom pelajar tahun satu Diploma Kejuruteraan Mekanikal dan mengenalpasti perbezaan antara pelajar yang mempunyai pemikiran visual tinggi dan rendah. Instrumen kajian yang digunakan adalah melalui set modul soalan matematik trigonometri dan bulatan yang diedarkan kepada 40 orang responden yang terdiri daripada pelajar tahun satu diploma kejuruteraan mekanikal. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah peratusan bagi tujuan kajian. Dapatan kajian mendapati bahawa majoriti pelajar diploma kejuruteraan mekanikal memiliki pemikiran visual yang sederhana. Pelajar yang mempunyai pemikiran visual kategori baik mendapat skor pencapaian yang tinggi dan pelajar yang mempunyai pemikiran visual kategori lemah mendapat skor pencapaian yang rendah. Beberapa cadangan dikemukakan untuk menjadi panduan kajian selanjutnya.