Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8715/1/24p%20ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8715/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8715/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8715/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat
diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi
pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini
memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi
pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Bertitik tolak daripada tulisan mereka
inilah maka timbulnya keinginan dan minat untuk sama-sama mengkaji apakah
faktor-faktor yang boleh mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di
universiti. Terdapat lima objektif utama yang digariskan dalam kajian ini. Objektif
yang pertama ingin melihat hubungan antara latar belakang pelajar dengan prestasi
pembelajaran pelajar. Objektif kedua pula untuk melihat hubungan antara faktor
iklim universiti dengan prestasi pembelajaran pelajar. Kajian ini juga melihat
hubungan antara faktor corak pembelajaran pelajar dengan prestasi pembelajaran
pelajar sebagai objektif ketiga . Manakala objektif keempat dan kelima ialah untuk
melihat faktor aktiviti kurikulum dan corak pengajaran pensyarah serta faktor
masalah peribadi sama ada mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar atau
tidak.Sampel kepada kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana Muda
Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn seramai 300
orang. Instrument yang digunakan adalah borang soal selidik dan data di analisis
dengan menggunakan perisian Statistical Package Of Social Science ( SPSS) versi
10.0 yang mana kaedah korealsi Pearson di lakukan untuk memperolehi dapatan
kajian.Daripada analisis yang dibuat, dapatan menunjukkan bahawa hanya faktor
latar belakang pelajar dan corak pembelajaran pelajar sahaja mempunyai hubungan
dengan prestasi pembelajaran pelajar. |
---|