Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi

Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Ting...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Darmin, Darni
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8677/1/24p%20DARNI%20DARMIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/2/DARNI%20DARMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/3/DARNI%20DARMIN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.8677
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.86772023-05-02T02:15:22Z http://eprints.uthm.edu.my/8677/ Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi Darmin, Darni TA Engineering (General). Civil engineering (General) TA174 Engineering design Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Ungku Aziz, Sabak Bernam, Selangor . Justeru, penyampaian isi kandungan yang bersesuaian dengan tahap pemikiran atau kognitif pelajar, aspek minat dan motivasi serta pembelajaran ala akses kendiri dirasakan sebagai faktor utama yang ingin dikenal pasti dalam perisian yang dibangunkan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Macromedia Authorware versi 6.5 dipilih sebagai bahasa pengarangan bagi membangunkan perisian pendidikan ini. Seramai 30 responden dipilih untuk mendapatkan maklum balas terhadap kajian ini. Data yang didapati telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 menggunakan kaedah deskriptif min. Hasil kajian mendapati bahawa maklum balas adalah positif terhadap faktor-faktor yang telah dikaji. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8677/1/24p%20DARNI%20DARMIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8677/2/DARNI%20DARMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8677/3/DARNI%20DARMIN%20WATERMARK.pdf Darmin, Darni (2004) Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic TA Engineering (General). Civil engineering (General)
TA174 Engineering design
spellingShingle TA Engineering (General). Civil engineering (General)
TA174 Engineering design
Darmin, Darni
Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
description Kajian yang dijalankan ini adalah untuk melihat kebolehgunaan sebuah perisian pendidikan yang menerapkan Kaedah Pembelajaran Lukisan Kejuruteraan Berasaskan Simulasi bagi menyelesaikan masalah kurang faham , kurang minat dan kebergantungan yang terlalu memusat kepada guru di kalangan pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Ungku Aziz, Sabak Bernam, Selangor . Justeru, penyampaian isi kandungan yang bersesuaian dengan tahap pemikiran atau kognitif pelajar, aspek minat dan motivasi serta pembelajaran ala akses kendiri dirasakan sebagai faktor utama yang ingin dikenal pasti dalam perisian yang dibangunkan bagi menyelesaikan masalah tersebut. Macromedia Authorware versi 6.5 dipilih sebagai bahasa pengarangan bagi membangunkan perisian pendidikan ini. Seramai 30 responden dipilih untuk mendapatkan maklum balas terhadap kajian ini. Data yang didapati telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 menggunakan kaedah deskriptif min. Hasil kajian mendapati bahawa maklum balas adalah positif terhadap faktor-faktor yang telah dikaji.
format Thesis
author Darmin, Darni
author_facet Darmin, Darni
author_sort Darmin, Darni
title Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
title_short Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
title_full Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
title_fullStr Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
title_full_unstemmed Kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
title_sort kaedah pembelajaran lukisan kejuruteraan berasaskan simulasi
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/8677/1/24p%20DARNI%20DARMIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/2/DARNI%20DARMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/3/DARNI%20DARMIN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8677/
_version_ 1765299045436227584
score 13.19449