Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)

Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa as...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Idris, Isratun
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.8646
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.86462023-05-02T02:12:46Z http://eprints.uthm.edu.my/8646/ Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS) Idris, Isratun LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf Idris, Isratun (2001) Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
spellingShingle LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
Idris, Isratun
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
description Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat.
format Thesis
author Idris, Isratun
author_facet Idris, Isratun
author_sort Idris, Isratun
title Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_short Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_full Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_fullStr Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_full_unstemmed Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_sort meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (kemas)
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/
_version_ 1765299040901136384
score 13.160551