Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik
Satu kajian telah dilakukan untuk membangunkan laman web amali Hidraulik dalam usaha mempelbagaikan penggunaan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, P&P. Melalui kaedah temubual pada peringkat awal kajian, didapati bahawa sebilangan pelajar tidak berketrampilan dan be...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8635/1/24p%20SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/2/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/3/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.8635 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.86352023-05-02T02:12:11Z http://eprints.uthm.edu.my/8635/ Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat TC Hydraulic engineering. Ocean engineering Satu kajian telah dilakukan untuk membangunkan laman web amali Hidraulik dalam usaha mempelbagaikan penggunaan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, P&P. Melalui kaedah temubual pada peringkat awal kajian, didapati bahawa sebilangan pelajar tidak berketrampilan dan berkeyakinan menjalankan amali Hidraulik berdasarkan prosedur sediada. Sehubungan dengan itu pelajar masih mengharapkan tunjukajar daripada pendidik sebagai panduan. Justeru itu, pengkaji berusaha menukarkan corak P&P yang berpusatkan pendidik kepada lebih berpusatkan pelajar sendiri dengan pengaplikasian laman web amali Hidraulik yang menggabungkan elemen-elemen multimedia sebagai satu alternatifbaru. Soal seiidik dan temubuai telah digunakan bagi menilai laman web yang telah dibangunkan itu. Sekumpulan pelajar Ijazah Srujana Muda Kejuruteraan Awam KUiTTHO yang mengambil subjek tersebut denganjumlahnya seramai 78 orang telah dipilih sebagai responden. Penilaian adalah berdasarkan kepada persepsi responden terhadap tiga faktor iaitu penggunaan laman web; kesesuaian rekabentuk antaramuka dan interaksi; keselesaan dan kesenangan pengguna. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisa data-data kajian dan faktor-faktor tersebut diinterpretasikan berdasarkan nilai min dan sisihan piawai. Hasilan kajian ini mendapati bahawa laman web dapat diaplikasikan dalam P&P amali Hidraulik dan dicadangkan pakej pembelajaran ini dimuatkan secara on-line pada masa akan datang. 2003-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8635/1/24p%20SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8635/2/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8635/3/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20WATERMARK.pdf Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat (2003) Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
TC Hydraulic engineering. Ocean engineering |
spellingShingle |
TC Hydraulic engineering. Ocean engineering Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
description |
Satu kajian telah dilakukan untuk membangunkan laman web amali Hidraulik
dalam usaha mempelbagaikan penggunaan teknologi pendidikan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, P&P. Melalui kaedah temubual pada peringkat awal
kajian, didapati bahawa sebilangan pelajar tidak berketrampilan dan berkeyakinan
menjalankan amali Hidraulik berdasarkan prosedur sediada. Sehubungan dengan itu
pelajar masih mengharapkan tunjukajar daripada pendidik sebagai panduan. Justeru itu,
pengkaji berusaha menukarkan corak P&P yang berpusatkan pendidik kepada lebih
berpusatkan pelajar sendiri dengan pengaplikasian laman web amali Hidraulik yang
menggabungkan elemen-elemen multimedia sebagai satu alternatifbaru. Soal seiidik
dan temubuai telah digunakan bagi menilai laman web yang telah dibangunkan itu.
Sekumpulan pelajar Ijazah Srujana Muda Kejuruteraan Awam KUiTTHO yang
mengambil subjek tersebut denganjumlahnya seramai 78 orang telah dipilih sebagai
responden. Penilaian adalah berdasarkan kepada persepsi responden terhadap tiga faktor
iaitu penggunaan laman web; kesesuaian rekabentuk antaramuka dan interaksi;
keselesaan dan kesenangan pengguna. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisa
data-data kajian dan faktor-faktor tersebut diinterpretasikan berdasarkan nilai min dan
sisihan piawai. Hasilan kajian ini mendapati bahawa laman web dapat diaplikasikan
dalam P&P amali Hidraulik dan dicadangkan pakej pembelajaran ini dimuatkan secara
on-line pada masa akan datang. |
format |
Thesis |
author |
Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat |
author_facet |
Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat |
author_sort |
Syed Ali Jamalullail, Syed Muwayat |
title |
Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
title_short |
Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
title_full |
Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
title_fullStr |
Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
title_full_unstemmed |
Aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
title_sort |
aplikasi laman web dalam p&p amali hidraulik |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/8635/1/24p%20SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/2/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/3/SYED%20MUWAYAT%20MAQBUL%20SYED%20ALI%20JAMALULLAIL%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8635/ |
_version_ |
1765299039268503552 |
score |
13.211869 |