Pembangunan kerangka konsep penyertaan latihan : kajian kes staf akademik di universiti awam Malaysia

Latihan merupakan aktiviti formal dan usaha berterusan yang dilakukan oleh pengurusan universiti dalam meningkatkan prestasi dan kualiti kerja staf akademik di Universiti Awam Malaysia. Latihan juga penting kepada staf akademik meningkatkan keupayaan dan keyakinan dalam menjalankan tugas yang diberi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mokhtar, Ikram Syah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8424/1/24p%20IKRAM%20SYAH%20MOKHTAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8424/2/IKRAM%20SYAH%20MOKHTAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8424/3/IKRAM%20SYAH%20MOKHTAR%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8424/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Latihan merupakan aktiviti formal dan usaha berterusan yang dilakukan oleh pengurusan universiti dalam meningkatkan prestasi dan kualiti kerja staf akademik di Universiti Awam Malaysia. Latihan juga penting kepada staf akademik meningkatkan keupayaan dan keyakinan dalam menjalankan tugas yang diberikan. Namun terdapat isu dan permasalahan tentang ketidakcukupan penyertaan staf akademik dalam latihan. Kajian lepas menunjukkan kebanyakkan permasalahan dalam penyertaan latihan diselesaikan hanya melalui kajian peringkat penentuan faktor sahaja. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi meneroka dan mendalami faktor-faktor yang mempengaruhi penyertaan staf akademik Universiti Awam Malaysia dalam latihan. Seterusnya satu kerangka konsep baharu telah dibangunkan bagi melihat signifikan perkaitan faktor yang mempengaruhi penyertaan dalam latihan. Kajian ini telah menggunakan kaedah kualitatif kajian kes di mana seramai tujuh (7) orang pegawai latihan dan dua puluh lapan (28) orang staf akademik Universiti Awam Malaysia telah ditemu bual. Temu bual separa berstruktur bersama kaedah ’probing’ digunakan bagi mendapatkan maklumat dengan lebih mendalam. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan kaedah Analisis Tematik. Berdasarkan analisa yang dijalankan, didapati empat faktor domain mempengaruhi penyertaan staf akademik Universiti Awam Malaysia dalam latihan. Empat faktor yang dimaksudkan adalah faktor kerja, individu, organisasi dan latihan. Berdasarkan keempat-empat faktor yang telah dikenalpasti, kajian ini telah membangunkan kerangka konsep berdasarkan pengintegrasian teori (Teori Tindakan Bersebab, Teori Tingkahlaku Terancang, Teori Hierarki Keperluan Maslow, Teori Jangkaan, Teori Pembelajaran Sosial, Teori Pembelajaran Dewasa, Teori Modal Insan, Teori Matlamat dan Teori Kerjaya Holland) yang berkaitan penyertaan dalam latihan. Kerangka konsep yang dicadangkan dapat mengisi kelompongan permasalahan kajian serta boleh dimanfaatkan oleh pihak yang berkepentingan terutama Universiti Awam Malaysia dan Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia (KPTM) yang merupakan badan induk kepada Institusi Pengajian Tinggi Malaysia bagi meningkatkan penyertaan staf akademik dalam latihan.