Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik
Rata-rata ramai pelajar yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti menjadi pemimpin jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah kelab/persatuan adalah penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar kerana menyebabkan pelajar mengabaikan pelajaran. Kajian ini bertujuan unt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7921/1/24p%20SERI%20NIAN%20AKMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/2/SERI%20NIAN%20AKMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/3/SERI%20NIAN%20AKMAD%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Rata-rata ramai pelajar yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti
menjadi pemimpin jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah kelab/persatuan adalah
penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar kerana menyebabkan
pelajar mengabaikan pelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang
mendorong pelajar melibatkan diri dalam kelab/persatuan dan hubungan komitmen
pelajar terhadap kelab dengan pencapaian akademik mereka jugaperbezaan pencapaian
akademik pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pelajar yang tidak menjawat
jawatan tertinggi. Reka bentuk bagi kajian ini adalah deskriptif jenis tinjauan. Seramai
504 bilangan responden yang terdiri seramai 86 orang pelajar yang menjawat jawatan
tertinggi dan seramai 418 orang pelajar yang menjawat jawatan tertinggi. Kajian ini
menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen. Dapatan kajian ini dianalisis
menggunakan kaedah crosstab, kolerasi pearson, ujian-t tidak bersandar dan purata skor.
Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor minat merupakan faktor utama pelajar
menyertai persatuan/kelab. Analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan
pencapaian pelajar yang menjawat dan pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi.
Dapatan juga menunjukkan pencapaian akademik pelajar adalah lebih baik apabila
mereka meletakkan komitmen yang tinggi terhadap aktiviti berbanding daripada pelajar
yang meletakkan komitmen sederhana dan rendah terhadap kelab. Dapatan juga
menunjukkan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dalam Jawatankuasa Kolej
Kediaman mempunyai peratusan pelajar yang paling ramai berada pada pencapaian
akademik yang cemerlang dan baik. Manakala bagi analisis kolerasi pearson pula
mendapati wujudnya hubungan positif yang sangat lemah iaitupada kadar 0.015 bagi
aras keertian 0.01 di antara item komitmen pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dan
pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi dalam kelab. Pada keseluruhannya,
dapatan kajian menunjukkan bahawa kegiatan kelab/persatuan todak mempengaruhi
pencapaian akademik pelajar. |
---|