Penghasilan modul pengajaran kendiri bagi mata pelajaran teknologi katering

Perbezaan individu merupakan salah satu fakior yang merupakan penyebab kepada kesulitan pelajar menerima sesuatu pembelajaran. Kebanyakan pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar seperti dari segi minat terhadap mata pelajaran, gaya belajar, dan motivasi. Oleh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad @ Mohamad, Noraihan
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7706/1/24p%20NORAlHAN%20AHMAD%20%40%20MOHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7706/2/NORAlHAN%20AHMAD%20%40%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7706/3/NORAlHAN%20AHMAD%20%40%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7706/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perbezaan individu merupakan salah satu fakior yang merupakan penyebab kepada kesulitan pelajar menerima sesuatu pembelajaran. Kebanyakan pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar seperti dari segi minat terhadap mata pelajaran, gaya belajar, dan motivasi. Oleh itu salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah dengan mengindividukan pengajaran iaitu dengan menggunakan modul pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pembelajaran supaya membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran. Sehubungan dengan ini, satu modul pengajaran kendiri bagi mata pelajaran Teknologi Katering dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Teknologi Katering di Sekolah Menengah Vokasional Puteri (SMVP). Objektifkajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat menarik minat, meningkatkan pemahaman dan memotivasikan. Set borang soal selidik digunakan merupakan instrumen yang digunakan di dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan nilai keseluruhan min bagi aspek menarik minat adalah 3.28, aspek pemahaman adalah 3.19 dan aspek motivasi adalah 3.15. Ini jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah amat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran pelajar.