Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor

Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususny...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.7450
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.74502022-07-24T03:47:50Z http://eprints.uthm.edu.my/7450/ Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor Syed Hamid, Sharifah Yuhayu HF Commerce HF5001-6182 Business HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan. 2003-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf Syed Hamid, Sharifah Yuhayu (2003) Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic HF Commerce
HF5001-6182 Business
HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products
spellingShingle HF Commerce
HF5001-6182 Business
HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products
Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
description Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan.
format Thesis
author Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
author_facet Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
author_sort Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
title Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_short Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_full Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_fullStr Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_full_unstemmed Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_sort strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, sekolah menengah teknik muar, johor
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/
_version_ 1739830460833333248
score 13.211869