Amalan kreativiti dan inovasi melalui projek sarjana muda dalam kalangan pelajar kejuruteraan di UTHM

Matlamat negara kini adalah membangun dan memantapkan keupayaan penyelidikan di Institusi Pengajian Tinggi (lPT) yang menggalakkan penyelidik tempatan bersaing dalam mencipta teknologi terkini dan menjana inovasi negara di peringkat global. Penglibatan pelajar IPT memainkan peranan yang pentin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saad, Noradilah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7381/1/24p%20NORADILAH%20SAAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7381/2/NORADILAH%20SAAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7381/3/NORADILAH%20SAAD%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7381/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Matlamat negara kini adalah membangun dan memantapkan keupayaan penyelidikan di Institusi Pengajian Tinggi (lPT) yang menggalakkan penyelidik tempatan bersaing dalam mencipta teknologi terkini dan menjana inovasi negara di peringkat global. Penglibatan pelajar IPT memainkan peranan yang penting dalam membentuk budaya kreativiti dan inovasi yang dapat diterapkan melalui Projek Smjana Muda (PSM). Justeru, kajian tinjauan ini dijalankan untuk meninjau pengamalan kreativiti dan inovasi pelajar dalam melaksanakan PSM. Kajian ini melibatkan seramai 270 orang sampel kajian yang terdiri daripada pelajar Smjana Muda Kejuruteraan Elektrik, Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan Sarjana Muda Kejuruteraan Awam, sesi 200812009 yang sedang menjalankan PSM di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) yang dipilih secara rawak sebagai responden. Kajian ini merupakan kajian tinjauan berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 14.0 yang melibatkan statistik deskriptif dan inferensi. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah skor min, analisis faktor dan regresi peIbagai. Skor min digunakan bagi menjawab persoalan kajian untuk melihat pengamalan dan penguasaan pel ajar dalam kreativiti dan inovasi. Analisi faktor dan regresi pelbagai pula digunakan untuk menjawab persoalan kajian mengenai faktor utama yang menyumbang kepada kreativiti dan inovasi pelajar. Dapatan kajian menunjukkan pelajar mengamalkan kreativiti dan inovasi semasa melaksanakan PSM tetapi kurang menguasai kreativiti dan inovasi semasa melaksanakan PSM. Terdapat empat faktor yang menyumbang kepada kreativiti dan inovasi pelajar seperti individu, sikap positif, galakan dan peribadi. Faktor individu merupakan faktor yang utama menyumbang kepada kreativiti dan inovsi. Penyelidik mencadangkan supaya pelajar, pensyarah dan pihak universiti perlu mempergiatkan usaha untuk melahirkan pelajar yang berkreativiti dan berinovasi semasa meIaksanakan PSM.