Persepsi pelajar terhadap keberkesanan pengajaran guru pengajian keusahawanan: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah
Kajian ini memfokuskan kepada aspek keberkesanan pengajaran guru, iaitu dari segi sikap, kemahiran komunikasi dan kaedah pengajaran guru me1a1ui persepsi pelajar. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik dan temubual. Data melalui soal selidik telah didapati daripada lima puluh orang pelajar ya...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7376/1/24p%20NOOR%20FAIZAH%20YAHYA.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7376/2/NOOR%20FAIZAH%20YAHYA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7376/3/NOOR%20FAIZAH%20YAHYA%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7376/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini memfokuskan kepada aspek keberkesanan pengajaran guru, iaitu dari segi sikap, kemahiran komunikasi dan kaedah pengajaran guru me1a1ui persepsi pelajar. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik dan temubual. Data melalui soal selidik telah didapati daripada lima puluh orang pelajar yang mengambil mata pelajaran Pengajian Keusahawanan di Seko\ah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah. Metodologi kajian kedua yang digunakan ialah temubua1, iaitu kepada dua orang guru yang berkaitan. Keseluruhan data yang diperolehi daripada soa\ selidik diana\isis dengan menggunakan Statistical Package For Social Sciences (SPSS) versi 11.0 untuk mendapatkan jumlah skor dan korelasi. Hasil kajian menunjukkan terdapat korelasi positif antara sikap, komunikasi dan kaedah pengajaran dengan keberkesanan pengajaran melalui persepsi pelajar. Kesimpulannya, persepsi pelajar merupakan antara e1emen penting yang boleh digunakan untuk mengetahui keberkesanan pengajaran guru |
---|