Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia

Kokurikulum merupakan satu daripada komponen yang penting dalam pembangunan kurikulum di mana antara peranannya ialah mensosialisasikan, membina semangat cintakan negara dan membangunkan potensi diri di kalangan pelajar. Namun begitu, belum ada kajian berkaitan peranan kokurikulum dalam membangunkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Esa, Ahmad
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7274/1/24p%20AHMAD%20ESA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/2/AHMAD%20ESA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/3/AHMAD%20ESA%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.7274
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.72742022-07-03T07:27:34Z http://eprints.uthm.edu.my/7274/ Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia Esa, Ahmad LC Special aspects of education LC1041-1048 Vocational education (General) LC980-1099.5 Types of education Kokurikulum merupakan satu daripada komponen yang penting dalam pembangunan kurikulum di mana antara peranannya ialah mensosialisasikan, membina semangat cintakan negara dan membangunkan potensi diri di kalangan pelajar. Namun begitu, belum ada kajian berkaitan peranan kokurikulum dalam membangunkan pekerja yang berpotensi di industri. Satu daripada indikator potensi kebolehpasaran ialah menguasai kemahiran generik. Oleh itu, tujuan penyelidikan ini dijalankan ialah untuk mengenal pasti sama ada kokurikulum yang dilaksanakan di politeknik Malaysia, menerapkan kemahiran generik bagi menyediakan pelajar sebagai bakal pekerja yang berpotensi memenuhi keperluan pihak industri di Malaysia. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan deskriptif. Data diperoleh menerusi tiga instrumen iaitu soa\ selidik, protoko\ temu bual dan jadual pemerhatian. Responden dipilih dalam kalangan pihak industri, pensyarah, pelajar dan graduan politeknik. Dapatan kajian menunjukkan kemahiran generik secara signifikan telah berjaya diterapkan menerusi kokurikulum di politeknik. Dapatan juga menunjukkan graduan yang berkemahiran generik ada\ah diperlukan oleh pihak industri di Malaysia. Namun begitu, dapatan kajian telah mengenal pasti tahap penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum masih rendah secara relatif dengan tahap keperluan kemahiran generik oleh pihak industri. Di samping itu, terdapat kesilapan padanan secara relatif antara fokus utama penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik dengan keperluan utama kemahiran generik di industri. Oleh itu, beberapa cadangan te\ah dikemukakan untuk menangani masalah tersebut. Antaranya ialah mempelbagaikan lagi jenis kokurikulum yang ditawarkan kepada pelajar, menerapkan kemahiran penyelesaian masalah dan membuat keputusan sebagai kemahiran utama yang dibangunkan menerusi kokurikulum termasuklahjuga mewujudkan sistem penghargaan dan penganugerahan oleh institusi kepada pelajar yang menyertai aktiviti kokurikulum. 2007-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7274/1/24p%20AHMAD%20ESA.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7274/2/AHMAD%20ESA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7274/3/AHMAD%20ESA%20WATERMARK.pdf Esa, Ahmad (2007) Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC1041-1048 Vocational education (General)
LC980-1099.5 Types of education
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1041-1048 Vocational education (General)
LC980-1099.5 Types of education
Esa, Ahmad
Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
description Kokurikulum merupakan satu daripada komponen yang penting dalam pembangunan kurikulum di mana antara peranannya ialah mensosialisasikan, membina semangat cintakan negara dan membangunkan potensi diri di kalangan pelajar. Namun begitu, belum ada kajian berkaitan peranan kokurikulum dalam membangunkan pekerja yang berpotensi di industri. Satu daripada indikator potensi kebolehpasaran ialah menguasai kemahiran generik. Oleh itu, tujuan penyelidikan ini dijalankan ialah untuk mengenal pasti sama ada kokurikulum yang dilaksanakan di politeknik Malaysia, menerapkan kemahiran generik bagi menyediakan pelajar sebagai bakal pekerja yang berpotensi memenuhi keperluan pihak industri di Malaysia. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan deskriptif. Data diperoleh menerusi tiga instrumen iaitu soa\ selidik, protoko\ temu bual dan jadual pemerhatian. Responden dipilih dalam kalangan pihak industri, pensyarah, pelajar dan graduan politeknik. Dapatan kajian menunjukkan kemahiran generik secara signifikan telah berjaya diterapkan menerusi kokurikulum di politeknik. Dapatan juga menunjukkan graduan yang berkemahiran generik ada\ah diperlukan oleh pihak industri di Malaysia. Namun begitu, dapatan kajian telah mengenal pasti tahap penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum masih rendah secara relatif dengan tahap keperluan kemahiran generik oleh pihak industri. Di samping itu, terdapat kesilapan padanan secara relatif antara fokus utama penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik dengan keperluan utama kemahiran generik di industri. Oleh itu, beberapa cadangan te\ah dikemukakan untuk menangani masalah tersebut. Antaranya ialah mempelbagaikan lagi jenis kokurikulum yang ditawarkan kepada pelajar, menerapkan kemahiran penyelesaian masalah dan membuat keputusan sebagai kemahiran utama yang dibangunkan menerusi kokurikulum termasuklahjuga mewujudkan sistem penghargaan dan penganugerahan oleh institusi kepada pelajar yang menyertai aktiviti kokurikulum.
format Thesis
author Esa, Ahmad
author_facet Esa, Ahmad
author_sort Esa, Ahmad
title Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
title_short Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
title_full Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
title_fullStr Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
title_full_unstemmed Penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di Malaysia
title_sort penerapan kemahiran generik menerusi kokurikulum di politeknik bagi memenuhi keperluan industri di malaysia
publishDate 2007
url http://eprints.uthm.edu.my/7274/1/24p%20AHMAD%20ESA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/2/AHMAD%20ESA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/3/AHMAD%20ESA%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7274/
_version_ 1738581599209914368
score 13.18916