Tahap kepuasan pelajar terhadap aplikasi dalam talian dan si kap pensyarah dalam pembelajaran jarak jauh di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) semasa pandemik Covid-19
Era pandemik Covid-19 yang melanda seluruh negara nyata memberi impak yang besar kepada masyarakat dunia dalam semua sektor. Malaysia juga tidak terkecuali menghadapi gangguan kesan daripada pandemik ini terutama sekali ter-hadap isu pen�didikan. Oleh itu, Malaysia terpaksa mengambil langkah yan...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
AL HIKMAH RESEARCH & PUBLICATION CENTRE
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6932/1/J13984_5cf0012179d95f04214b7f9690c104d6.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6932/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Era pandemik Covid-19 yang melanda seluruh negara nyata memberi impak
yang besar kepada masyarakat dunia dalam semua sektor. Malaysia juga tidak terkecuali
menghadapi gangguan kesan daripada pandemik ini terutama sekali ter-hadap isu pen�didikan. Oleh itu, Malaysia terpaksa mengambil langkah yang drastik bagi membendung
penularan wabak ini iaitu dengan menguatkuasakan Perintah Ka-walan Pergerakan
(PKP). Antara intipati utama PKP ialah arahan penutupan institusi pengajian tinggi (IPT).
Perkara ini dilihat sangat memberi kesan kepada sistem pen-didikan negara. Rentetan itu,
satu inisiatif iaitu pengajaran dan pembelajaran (P&P) secara maya atau dalam talian dil�aksanakan sepenuhnya di negara ini bertujuan me-mastikan aktiviti pembelajaran tidak
terhenti disebabkan penularan wabak ini. Kajian mendapati, para pelajar mula kehilangan
minat terhadap pembelajaran secara maya. Pelajar mula berasa kurang yakin dengan sesi
pembelajaran dalam talian. Secara tid-ak langsung, masalah disiplin pelajar akan mening�kat sekaligus menjejaskan isu kesihatan mental pelajar. Selain itu, perubahan norma
hidup telah memberi impak yang negatif terhadap sesi pembelajaran pelajar bersama
tenaga pengajar. Sikap pen-syarah yang dilihat kurang memahami keadaan pelajar meru�pakan cabaran utama sesi pembelajaran atas talian. Dikhuatiri para pelajar akan mula
hilang fokus, tidak dapat mengikut rentak pembelajaran dan akhirnya akan tercicir ilmu.
Justeru, kajian mengenai kepuasan pelajar terhadap aplikasi dalam talian dan sikap pen�syarah ter-hadap pelajar perlu dijalankan. Oleh itu, kajian ini bertujuan meneliti tahap
kepuasan pelajar terhadap aplikasi dalam talian dan sikap pensyarah dalam pembelajaran
jarak jauh. Bagi mencapai objektif ini, pengkaji menggunakan kaedah kuantitatif iaitu
melakukan tinjauan melalui borang soal selidik dengan menggunakan Google Form. |
---|