Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC
Pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran hari ini telah dibentuk untuk menghasilkan pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan. L. Roger (2001) menyatakan bahawa pelajar kurang berminat dengan pengajaran yang diajar oleh guru dengan menggunakan kaedah pengajaran konvensional dan guru harus mel...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6804/1/C3748_52d29847953c92106c99ce333b6e618e.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6804/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.6804 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.68042022-03-21T04:00:40Z http://eprints.uthm.edu.my/6804/ Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC Razali, Nizamudin Mohd Shaffi, Nor Izuani Rahim, Mohd Bekri Nur Yunus, Faizal Amin Abdul Rahman, Khairul Anuar Baharudin, Nurhayati T61-173 Technical education. Technical schools Pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran hari ini telah dibentuk untuk menghasilkan pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan. L. Roger (2001) menyatakan bahawa pelajar kurang berminat dengan pengajaran yang diajar oleh guru dengan menggunakan kaedah pengajaran konvensional dan guru harus melakukan perubahan yang lebih baik dalam proses pengajaran, bermotivasi serta meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Penggunaan modul pembelajaran sebagai sumber rujukan dalam pelaksanaan proses pembelajaran adalah kaedah yang digunakan oleh pendidik pada masa kini. Ia akan meningkatkan keberkesanan penyampaian pengajaran di dalam kelas. Penggunaan modul sebagai bahan bantu mengajar (ABBM) dapat memberikan maklumat dengan lebih jelas dan sistematik kepada pelajar yang berkaitan dengan mata pelajaran yang diajar (Musa & Mohamad, 2013). Oleh itu, tujuan utama kajian ini adalah untuk mereka bentuk dan membangunkan modul Reka Bentuk Berbantu Komputer (CAD). Pembangunan modul ini adalah merujuk kepada Model Pembinaan Modul Sidek. Pemilihan model ini sesuai kerana elemennya tersusun dan teratur. Modul terakhir akan dinilai melalui pengesahan 3 pakar yang terdiri daripada pensyarah berpengalaman dalam bidang AutoCAD dan HVAC. Soal selidik yang digunakan merangkumi tiga aspek penting dalam menilai kualiti modul ini iaitu dari aspek inter-aktiviti modul, Penerbit UTHM Baharudin, Nurhayati Rahim, Mohd Bekri Abdul Rahman, Khairul Anuar Ali, Khairul Fahmi 2021 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/6804/1/C3748_52d29847953c92106c99ce333b6e618e.pdf Razali, Nizamudin and Mohd Shaffi, Nor Izuani and Rahim, Mohd Bekri and Nur Yunus, Faizal Amin and Abdul Rahman, Khairul Anuar and Baharudin, Nurhayati (2021) Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC. In: Pembangunan produk penyejukbekuan dan penyaman udara. Penerbit UTHM, UTHM, pp. 133-150. ISBN 978-967-2817-29-1 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T61-173 Technical education. Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education. Technical schools Razali, Nizamudin Mohd Shaffi, Nor Izuani Rahim, Mohd Bekri Nur Yunus, Faizal Amin Abdul Rahman, Khairul Anuar Baharudin, Nurhayati Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
description |
Pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran hari ini telah dibentuk untuk menghasilkan pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan. L. Roger (2001) menyatakan bahawa pelajar kurang berminat dengan pengajaran yang diajar oleh guru dengan menggunakan kaedah pengajaran konvensional dan guru harus melakukan perubahan yang lebih baik dalam proses pengajaran, bermotivasi serta meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Penggunaan modul pembelajaran sebagai sumber rujukan dalam pelaksanaan proses pembelajaran adalah kaedah yang digunakan oleh pendidik pada masa kini. Ia akan meningkatkan keberkesanan penyampaian pengajaran di dalam kelas. Penggunaan modul sebagai bahan bantu mengajar (ABBM) dapat memberikan maklumat dengan lebih jelas dan sistematik kepada pelajar yang berkaitan dengan mata pelajaran yang diajar (Musa & Mohamad, 2013). Oleh itu, tujuan utama kajian ini adalah untuk mereka bentuk dan membangunkan modul Reka Bentuk Berbantu Komputer (CAD). Pembangunan modul ini adalah merujuk kepada Model Pembinaan Modul Sidek. Pemilihan model ini sesuai kerana elemennya tersusun dan teratur. Modul terakhir akan dinilai melalui pengesahan 3 pakar yang terdiri daripada pensyarah berpengalaman dalam bidang AutoCAD dan HVAC. Soal selidik yang digunakan merangkumi tiga aspek penting dalam menilai kualiti modul ini iaitu dari aspek inter-aktiviti modul, |
author2 |
Baharudin, Nurhayati |
author_facet |
Baharudin, Nurhayati Razali, Nizamudin Mohd Shaffi, Nor Izuani Rahim, Mohd Bekri Nur Yunus, Faizal Amin Abdul Rahman, Khairul Anuar Baharudin, Nurhayati |
format |
Book Section |
author |
Razali, Nizamudin Mohd Shaffi, Nor Izuani Rahim, Mohd Bekri Nur Yunus, Faizal Amin Abdul Rahman, Khairul Anuar Baharudin, Nurhayati |
author_sort |
Razali, Nizamudin |
title |
Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
title_short |
Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
title_full |
Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
title_fullStr |
Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC |
title_sort |
pembangunan modul pembelajaran advance cad in hvac |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/6804/1/C3748_52d29847953c92106c99ce333b6e618e.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6804/ |
_version_ |
1738581537238024192 |
score |
13.209306 |