Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Proble...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.6491 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.64912022-02-06T21:17:45Z http://eprints.uthm.edu.my/6491/ Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ)). Tujuan kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan pengintegrasian TRIZ dalam PBM untuk menyelesaikan masalah semasa menyiapkan tugasan kerja kursus. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kuasi eksperimental “Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design”. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan pelajar teknikal di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Sampel kajian merangkumi dua kumpulan iaitu Kumpulan Rawatan (KR) seramai 54 orang dan Kumpulan Kawalan (KK) seramai 60 orang pelajar yang mengambil kursus BBP10502 Kreativiti dan Inovasi dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional (PTV) semester II 2019/2020. Instrumen kajian merangkumi tugasan kerja kursus pra dan pasca serta rubrik penilaian tugasan kerja kursus untuk menilai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar KR dan KK. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar KR dan KK mempunyai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah yang sama iaitu majoriti pelajar mendapat tahap yang lemah dan diikuti dengan tahap sangat lemah dan memuaskan. Terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah tugasan kerja kursus pasca antara KR dan KK secara keseluruhan. Hasil dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah antara tugasan kerja kursus pra dan pasca secara keseluruhan bagi KR dan KK. Modul Pengintegrasian TRIZ dalam PBM dapat meningkatkan tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah disamping memberi kesan yang signifikan kepada pencapaian pelajar untuk penyelesaian masalah semasa menyelesaikan tugasan kerja kursus yang berbentuk PBM. 2021-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah (2021) Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
description |
Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan
dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran
kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori
Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ)).
Tujuan kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan pengintegrasian TRIZ dalam
PBM untuk menyelesaikan masalah semasa menyiapkan tugasan kerja kursus. Reka
bentuk kajian ini adalah berbentuk kuasi eksperimental “Pretest-Posttest
Nonequivalent Control Group Design”. Kajian ini menggunakan pendekatan
kuantitatif yang melibatkan pelajar teknikal di Fakulti Pendidikan Teknikal dan
Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Sampel kajian
merangkumi dua kumpulan iaitu Kumpulan Rawatan (KR) seramai 54 orang dan
Kumpulan Kawalan (KK) seramai 60 orang pelajar yang mengambil kursus
BBP10502 Kreativiti dan Inovasi dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional (PTV)
semester II 2019/2020. Instrumen kajian merangkumi tugasan kerja kursus pra dan
pasca serta rubrik penilaian tugasan kerja kursus untuk menilai tahap penguasaan
kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar KR dan KK. Hasil dapatan
kajian menunjukkan bahawa pelajar KR dan KK mempunyai tahap penguasaan
kemahiran penyelesaian masalah yang sama iaitu majoriti pelajar mendapat tahap yang
lemah dan diikuti dengan tahap sangat lemah dan memuaskan. Terdapat perbezaan
yang signifikan secara statistik min markah tugasan kerja kursus pasca antara KR dan
KK secara keseluruhan. Hasil dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan
yang signifikan secara statistik min markah antara tugasan kerja kursus pra dan pasca
secara keseluruhan bagi KR dan KK. Modul Pengintegrasian TRIZ dalam PBM dapat
meningkatkan tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah disamping memberi
kesan yang signifikan kepada pencapaian pelajar untuk penyelesaian masalah semasa
menyelesaikan tugasan kerja kursus yang berbentuk PBM. |
format |
Thesis |
author |
Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah |
author_facet |
Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah |
author_sort |
Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah |
title |
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
title_short |
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
title_full |
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
title_fullStr |
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM |
title_sort |
keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di uthm |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/6491/ |
_version_ |
1738581497834635264 |
score |
13.211869 |