Kemahiran boleh pindah dalam kalangan pelajar kejuruteraan di IPTA

Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan u...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asha’ri, Aifaa Husna
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/641/1/24p%20AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/641/2/AIFAA%20HUSNA%20BINTI%20ASHA%E2%80%99RI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/641/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kemahiran boleh pindah didefinisikan sebagai kemahiran yang dimiliki oleh individu yang mempunyai kepelbagaian pengetahuan, nilai-nilai serta kemahiran hidup asas (life skills) yang diperlukan demi mendapatkan dan mengekalkan pekerjaan sedia ada. Kajian berbentuk tinjauan kuantitatif ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya dari aspek adaptif, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan perbezaan terhadap tahap penguasaannya di antara lelaki dan perempuan. Seramai 297 orang pelajar kejuruteraan tahun tiga lepasan matrikulasi Universiti Tun Hussein Onn Malaysia telah terpilih sebagai responden untuk menjawab borang soal selidik. Data dianalisis dengan mencari nilai skor min dan Ujian-t tidak bersandar menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah dan tahap penguasaannya berada pada tahap tinggi dengan nilai skor min 4.0864 dan 4.0282. Kajian juga menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan yang signifikan dalam skor min persepsi pelajar terhadap tahap kesedaran kepentingan kemahiran boleh pindah antara lelaki dan perempuan dengan nilai t signifikan 0.003. Namun begitu, hasil analisis menunjukkan tiada perbezaan bagi tahap penguasaannya dengan nilai t signifikan 0.327. Secara keseluruhannya, kesedaran yang tinggi akan membantu pelajar untuk menguasai keseluruhan kemahiran dengan sempurna. Ia juga boleh dijadikan panduan bagi pelajar untuk mengenal pasti elemen dan ciri-ciri yang diperlukan oleh majikan pada masa kini.