Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kuali...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.567 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.5672021-08-05T03:30:49Z http://eprints.uthm.edu.my/567/ Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik A. Karim, Mohd Hanif GE Environmental Sciences Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik mengikut persepsi pelajar dan guru seterusnya menghasilkan satu cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan gabungan Sequential Exploratory. Responden kajian melibatkan 352 orang pelajar tingkatan 4 dan 44 orang guru matapelajaran Lukisan Kejuruteraan di sembilan buah Sekolah Menengah Teknik seluruh Malaysia. Sampel dipilih menggunakan pensampelan rawak bertujuan. Data kualitatif dikumpul menggunakan analisis dokumen dan temubual berstruktur manakala data kuantitatif pula menggunakan instrument set borang soal selidik dengan pendekatan pasangan soalan positif dan negatif Model Kano. Dapatan menunjukkan elemen penting dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan adalah elemen kualiti sistem penyejukan berpusat yang terkategori dalam Faktor Bonus (Menarik). Manakala elemen udara tercemar dari ruang lain, pencemaran bunyi dari luar studio, hiasan dalaman studio yang teratur serta menarik, visual menyeluruh lanskap semula jadi, saiz kawasan aktiviti pelajar, zon untuk aktiviti pembelajaran yang berbeza dan ruang menarik dalam studio pula berada dalam Faktor Berkadar (Satu Dimensi). Pengkaji mencadangkan beberapa elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan berdasarkan dapatan kajian menggunakan elemen-elemen yang telah dikenalpasti menerusi objektif pertama sehingga ke empat. Dalam konteks kajian ini, cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman yang dibangunkan oleh pengkaji diharap dapat membantu pihak berkepentingan dalam meningkatkan kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan ke arah yang lebih baik. 2019-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf A. Karim, Mohd Hanif (2019) Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
GE Environmental Sciences |
spellingShingle |
GE Environmental Sciences A. Karim, Mohd Hanif Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
description |
Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran
yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan
di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian
ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kualiti persekitaran dalaman
studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik mengikut persepsi pelajar
dan guru seterusnya menghasilkan satu cadangan elemen kualiti persekitaran
dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan. Rekabentuk kajian adalah
kaedah tinjauan gabungan Sequential Exploratory. Responden kajian melibatkan 352
orang pelajar tingkatan 4 dan 44 orang guru matapelajaran Lukisan Kejuruteraan di
sembilan buah Sekolah Menengah Teknik seluruh Malaysia. Sampel dipilih
menggunakan pensampelan rawak bertujuan. Data kualitatif dikumpul menggunakan
analisis dokumen dan temubual berstruktur manakala data kuantitatif pula
menggunakan instrument set borang soal selidik dengan pendekatan pasangan soalan
positif dan negatif Model Kano. Dapatan menunjukkan elemen penting dalam
mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan adalah elemen kualiti sistem penyejukan
berpusat yang terkategori dalam Faktor Bonus (Menarik). Manakala elemen udara
tercemar dari ruang lain, pencemaran bunyi dari luar studio, hiasan dalaman studio
yang teratur serta menarik, visual menyeluruh lanskap semula jadi, saiz kawasan
aktiviti pelajar, zon untuk aktiviti pembelajaran yang berbeza dan ruang menarik
dalam studio pula berada dalam Faktor Berkadar (Satu Dimensi). Pengkaji
mencadangkan beberapa elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk
studio lukisan kejuruteraan berdasarkan dapatan kajian menggunakan elemen-elemen
yang telah dikenalpasti menerusi objektif pertama sehingga ke empat. Dalam konteks
kajian ini, cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman yang dibangunkan oleh
pengkaji diharap dapat membantu pihak berkepentingan dalam meningkatkan kualiti
persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan ke arah yang lebih baik. |
format |
Thesis |
author |
A. Karim, Mohd Hanif |
author_facet |
A. Karim, Mohd Hanif |
author_sort |
A. Karim, Mohd Hanif |
title |
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
title_short |
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
title_full |
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
title_fullStr |
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
title_full_unstemmed |
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
title_sort |
kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/567/ |
_version_ |
1738580753678073856 |
score |
13.209306 |