Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meni...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3429/ https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.3429 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.34292021-11-17T06:25:48Z http://eprints.uthm.edu.my/3429/ Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi Hamzah, Norhasyimah Omar, Roziyati Ariffin, Arihasnida Rubani/, Siti Nur Kamariah Subramaniam, Tamil Selvan T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology T61-173 Technical education. Technical schools Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meningkatkan persepsi terhadap daya ingatan pelajar Tahun 4 dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Sampel kajian terdiri daripada 92 orang responden dari sekolah-sekolah berbeza di tiga buah sekolah yang berada di sekitar zon Bandar di daerah Mersing, Johor. Instumen kajian adalah menggunakan soal selidik yang mengandungi 26 item. Kajian rintis dijalankan di Sekolah Rendah Agama Bersepadu Mersing dengan jumlah responden seramai 30 orang pelajar. Nilai min daripada hasil kajian bagi minat ialah 4.93 dan bagi item daya ingatan nilai min ialah 4.66 menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (Version 22.0). Hasil Kajian mendapati penggunaan kaedah nyanyian berada pada tahap yang tinggi. Data analisis meliputi skor min, peratusan dan korelasi. Ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah nyanyian sesuai dipraktikkan dikalangan pelajar sekolah rendah kerana ianya bukan sahaja mampu menarik minat malahan dapat menambah daya ingatan pelajar menguasai sesuatu topik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Penerbit UTHM 2018 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf Hamzah, Norhasyimah and Omar, Roziyati and Ariffin, Arihasnida and Rubani/, Siti Nur Kamariah and Subramaniam, Tamil Selvan (2018) Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi. Online Journal for TVET Practitioners (OJ-TP), 9 (1). ISSN 2289-7410 https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology T61-173 Technical education. Technical schools |
spellingShingle |
T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology T61-173 Technical education. Technical schools Hamzah, Norhasyimah Omar, Roziyati Ariffin, Arihasnida Rubani/, Siti Nur Kamariah Subramaniam, Tamil Selvan Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
description |
Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meningkatkan persepsi terhadap daya ingatan pelajar Tahun 4 dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Sampel kajian terdiri daripada 92 orang responden dari sekolah-sekolah berbeza di tiga buah sekolah yang berada di sekitar zon Bandar di daerah Mersing, Johor. Instumen kajian adalah menggunakan soal selidik yang mengandungi 26 item. Kajian rintis dijalankan di Sekolah Rendah Agama Bersepadu Mersing dengan jumlah responden seramai 30 orang pelajar. Nilai min daripada hasil kajian bagi minat ialah 4.93 dan bagi item daya ingatan nilai min ialah 4.66 menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (Version 22.0). Hasil Kajian mendapati penggunaan kaedah nyanyian berada pada tahap yang tinggi. Data analisis meliputi skor min, peratusan dan korelasi. Ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah nyanyian sesuai dipraktikkan dikalangan pelajar sekolah rendah kerana ianya bukan sahaja mampu menarik minat malahan dapat menambah daya ingatan pelajar menguasai sesuatu topik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. |
format |
Article |
author |
Hamzah, Norhasyimah Omar, Roziyati Ariffin, Arihasnida Rubani/, Siti Nur Kamariah Subramaniam, Tamil Selvan |
author_facet |
Hamzah, Norhasyimah Omar, Roziyati Ariffin, Arihasnida Rubani/, Siti Nur Kamariah Subramaniam, Tamil Selvan |
author_sort |
Hamzah, Norhasyimah |
title |
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
title_short |
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
title_full |
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
title_fullStr |
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
title_full_unstemmed |
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
title_sort |
penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3429/ https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812 |
_version_ |
1738581122329083904 |
score |
13.159267 |