Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi

Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamzah, Norhasyimah, Omar, Roziyati, Ariffin, Arihasnida, Rubani/, Siti Nur Kamariah, Subramaniam, Tamil Selvan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3429/
https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.3429
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.34292021-11-17T06:25:48Z http://eprints.uthm.edu.my/3429/ Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi Hamzah, Norhasyimah Omar, Roziyati Ariffin, Arihasnida Rubani/, Siti Nur Kamariah Subramaniam, Tamil Selvan T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology T61-173 Technical education. Technical schools Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meningkatkan persepsi terhadap daya ingatan pelajar Tahun 4 dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Sampel kajian terdiri daripada 92 orang responden dari sekolah-sekolah berbeza di tiga buah sekolah yang berada di sekitar zon Bandar di daerah Mersing, Johor. Instumen kajian adalah menggunakan soal selidik yang mengandungi 26 item. Kajian rintis dijalankan di Sekolah Rendah Agama Bersepadu Mersing dengan jumlah responden seramai 30 orang pelajar. Nilai min daripada hasil kajian bagi minat ialah 4.93 dan bagi item daya ingatan nilai min ialah 4.66 menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (Version 22.0). Hasil Kajian mendapati penggunaan kaedah nyanyian berada pada tahap yang tinggi. Data analisis meliputi skor min, peratusan dan korelasi. Ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah nyanyian sesuai dipraktikkan dikalangan pelajar sekolah rendah kerana ianya bukan sahaja mampu menarik minat malahan dapat menambah daya ingatan pelajar menguasai sesuatu topik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Penerbit UTHM 2018 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf Hamzah, Norhasyimah and Omar, Roziyati and Ariffin, Arihasnida and Rubani/, Siti Nur Kamariah and Subramaniam, Tamil Selvan (2018) Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi. Online Journal for TVET Practitioners (OJ-TP), 9 (1). ISSN 2289-7410 https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
T61-173 Technical education. Technical schools
spellingShingle T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
T61-173 Technical education. Technical schools
Hamzah, Norhasyimah
Omar, Roziyati
Ariffin, Arihasnida
Rubani/, Siti Nur Kamariah
Subramaniam, Tamil Selvan
Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
description Pembelajaran dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi di sekolah semakin mencabar dalam persaingan dan merapatkan jurang dalam penggunaan teknologi pendidikan yang semakin moden. Kajian ini bertujuan untuk menunjukkan penggunaan kaedah nyanyian yang digunakan dapat menarik minat dan dapat meningkatkan persepsi terhadap daya ingatan pelajar Tahun 4 dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi. Sampel kajian terdiri daripada 92 orang responden dari sekolah-sekolah berbeza di tiga buah sekolah yang berada di sekitar zon Bandar di daerah Mersing, Johor. Instumen kajian adalah menggunakan soal selidik yang mengandungi 26 item. Kajian rintis dijalankan di Sekolah Rendah Agama Bersepadu Mersing dengan jumlah responden seramai 30 orang pelajar. Nilai min daripada hasil kajian bagi minat ialah 4.93 dan bagi item daya ingatan nilai min ialah 4.66 menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (Version 22.0). Hasil Kajian mendapati penggunaan kaedah nyanyian berada pada tahap yang tinggi. Data analisis meliputi skor min, peratusan dan korelasi. Ini menunjukkan bahawa penggunaan kaedah nyanyian sesuai dipraktikkan dikalangan pelajar sekolah rendah kerana ianya bukan sahaja mampu menarik minat malahan dapat menambah daya ingatan pelajar menguasai sesuatu topik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi.
format Article
author Hamzah, Norhasyimah
Omar, Roziyati
Ariffin, Arihasnida
Rubani/, Siti Nur Kamariah
Subramaniam, Tamil Selvan
author_facet Hamzah, Norhasyimah
Omar, Roziyati
Ariffin, Arihasnida
Rubani/, Siti Nur Kamariah
Subramaniam, Tamil Selvan
author_sort Hamzah, Norhasyimah
title Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_short Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_full Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_fullStr Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_full_unstemmed Penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
title_sort penggunaan kaedah nyanyian dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi
publisher Penerbit UTHM
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/3429/1/AJ%202018%20%2819%29.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3429/
https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4812
_version_ 1738581122329083904
score 13.159267