Kefahaman pelajar institusi pengajian tinggi terhadap permasalahan gangguan seksual : satu tinjauan di kalangan pelajar KUiTTHO
Beberapa tahun kebelakangan ini di Malaysia, kita sering didedahkan dengan isu gangguan seksual. Kewujudan Kod Amalan Untuk Mencegah dan Membasmi Gangguan Seksual di Tempat Kerja, membantu mempercepatkan lagi kesedaran masyarakat mengenai kewujudan isu ini. Gangguan seksual merupakan antara masalah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3260/1/ROHAILA%20ABDULLAH%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3260/2/ROHAILA%20ABDULLAH%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3260/3/ROHAILA%20ABDULLAH%20-%20fulltext.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3260/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Beberapa tahun kebelakangan ini di Malaysia, kita sering didedahkan dengan isu gangguan seksual. Kewujudan Kod Amalan Untuk Mencegah dan Membasmi Gangguan Seksual di Tempat Kerja, membantu mempercepatkan lagi kesedaran masyarakat mengenai kewujudan isu ini. Gangguan seksual merupakan antara masalah sosial yang semakin dibimbangi kerana kesannya terhadap mangsa sangat serius sehingga ada yang mengalaminya sanggup berhenti keija bagi mengelakkannya daripada terns berulang. Walau bagaimanapun agak sukar untuk menangani masalah ini kerana rata-rata tidak ramai yang menganggapnya penting melainkan mereka yang terlibat dan menjadi mangsa kejadian. Kajian ini dilakukan untuk mengetahui mengenai kefahaman pelajar institusi pengajian tinggi mengenai pemasalahan gangguan seksual. Ini dilakukan bagi tujuan mengenalpasti sama ada mereka mempunyai maklumat dan pengetahuan yang berkaitan atau tidak. Golongan pelajar adalah pelapis masyarakat, jika pada peringkat ini kesedaran telah wujud nescaya permasalahan ini mudah untuk dibendung. Pelajar Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn merupakan responden dan mereka dikehendaki menjawab soal selidik yang dibahagikan kepada lima bahagian iaitu demografi, kejadian gangguan seksual, konsep gangguan seksual, penerimaan terhadap permasalahan gangguan seksual dan pengetahuan mengenai undang-undang yang berkaitan dengan gangguan seksual. Melalui analisa dan keputusan didapati bahawa wujud perbezaan di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam mempersepsikan gangguan seksual itu sendiri. Selain itu rata-rata pelajar kurang mengetahui mengenai tingkah laku-tingkah laku yang dikategorikan sebagai gangguan seksual. Ini menunjukkan tahap kefahaman pelajar mengenai isu ini masih rendah. |
---|