Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mud...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3247/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.3247 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.32472022-01-04T07:13:00Z http://eprints.uthm.edu.my/3247/ Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna Ab. Basir, Abdul Qayyum Wahid, Noorhaniza A. Hamid, Rahayu Murli, Norhanifah QA76 Computer software HD45-45.2 Technological innovations. Automation Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mudah merasa bosan kerana tiada interaksi dua hala yang berlaku antara mereka dan karakter ketika proses mewarna dilakukan. Sebagai penambahbaikan terhadap permasalahan tersebut, satu aplikasi mewarna yang dinamakan Dr Bubble Coloring AR dibangunkan. Aplikasi ini menggunakan teknik realiti terimbuh (AR) yang diintegrasikan ke dalam aplikasi mewarna. Imej yang diwarnakan menjadi penanda untuk diimbas oleh peranti mudah alih lalu dipaparkan secara maya dalam bentuk tiga dimensi (3D). Aplikasi ini menyediakan bebutang interaksi bagi membolehkan pengguna berinteraksi dengan karakter serta mengesan objek yang diwarnakan di dalam buku mewarna. Secara keseluruhan, 75% responden sangat bersetuju aplikasi ini menarik dan menyeronokkan, manakala 84% responden sangat bersetuju keseluruhan aplikasi ini berfungsi dengan baik dan sempurna. Penerbit UTHM Ismail, Mohd Norasri Md Fudzee, Mohd Farhan Othman, Muhammad Fakri 2020 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf Ab. Basir, Abdul Qayyum and Wahid, Noorhaniza and A. Hamid, Rahayu and Murli, Norhanifah (2020) Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna. In: Sistem dan aplikasi multimedia – pembangunan terkini. Penerbit UTHM, pp. 92-106. ISBN 978-967-2916-52-9 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
QA76 Computer software HD45-45.2 Technological innovations. Automation |
spellingShingle |
QA76 Computer software HD45-45.2 Technological innovations. Automation Ab. Basir, Abdul Qayyum Wahid, Noorhaniza A. Hamid, Rahayu Murli, Norhanifah Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
description |
Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mudah merasa bosan kerana tiada interaksi dua hala yang berlaku antara mereka dan karakter ketika proses mewarna dilakukan. Sebagai penambahbaikan terhadap permasalahan tersebut, satu aplikasi mewarna yang dinamakan Dr Bubble Coloring AR dibangunkan. Aplikasi ini menggunakan teknik realiti terimbuh (AR) yang diintegrasikan ke dalam aplikasi mewarna. Imej yang diwarnakan menjadi penanda untuk diimbas oleh peranti mudah alih lalu dipaparkan secara maya dalam bentuk tiga dimensi (3D). Aplikasi ini menyediakan bebutang interaksi bagi membolehkan pengguna berinteraksi dengan karakter serta mengesan objek yang diwarnakan di dalam buku mewarna. Secara keseluruhan, 75% responden sangat bersetuju aplikasi ini menarik dan menyeronokkan, manakala 84% responden sangat bersetuju keseluruhan aplikasi ini berfungsi dengan baik dan sempurna. |
author2 |
Ismail, Mohd Norasri |
author_facet |
Ismail, Mohd Norasri Ab. Basir, Abdul Qayyum Wahid, Noorhaniza A. Hamid, Rahayu Murli, Norhanifah |
format |
Book Section |
author |
Ab. Basir, Abdul Qayyum Wahid, Noorhaniza A. Hamid, Rahayu Murli, Norhanifah |
author_sort |
Ab. Basir, Abdul Qayyum |
title |
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
title_short |
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
title_full |
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
title_fullStr |
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
title_full_unstemmed |
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna |
title_sort |
integrasi realiti terimbuh (ar) dalam aktiviti mewarna |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3247/ |
_version_ |
1738581100890947584 |
score |
13.209306 |