Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna

Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mud...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ab. Basir, Abdul Qayyum, Wahid, Noorhaniza, A. Hamid, Rahayu, Murli, Norhanifah
Other Authors: Ismail, Mohd Norasri
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3247/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.3247
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.32472022-01-04T07:13:00Z http://eprints.uthm.edu.my/3247/ Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna Ab. Basir, Abdul Qayyum Wahid, Noorhaniza A. Hamid, Rahayu Murli, Norhanifah QA76 Computer software HD45-45.2 Technological innovations. Automation Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mudah merasa bosan kerana tiada interaksi dua hala yang berlaku antara mereka dan karakter ketika proses mewarna dilakukan. Sebagai penambahbaikan terhadap permasalahan tersebut, satu aplikasi mewarna yang dinamakan Dr Bubble Coloring AR dibangunkan. Aplikasi ini menggunakan teknik realiti terimbuh (AR) yang diintegrasikan ke dalam aplikasi mewarna. Imej yang diwarnakan menjadi penanda untuk diimbas oleh peranti mudah alih lalu dipaparkan secara maya dalam bentuk tiga dimensi (3D). Aplikasi ini menyediakan bebutang interaksi bagi membolehkan pengguna berinteraksi dengan karakter serta mengesan objek yang diwarnakan di dalam buku mewarna. Secara keseluruhan, 75% responden sangat bersetuju aplikasi ini menarik dan menyeronokkan, manakala 84% responden sangat bersetuju keseluruhan aplikasi ini berfungsi dengan baik dan sempurna. Penerbit UTHM Ismail, Mohd Norasri Md Fudzee, Mohd Farhan Othman, Muhammad Fakri 2020 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf Ab. Basir, Abdul Qayyum and Wahid, Noorhaniza and A. Hamid, Rahayu and Murli, Norhanifah (2020) Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna. In: Sistem dan aplikasi multimedia – pembangunan terkini. Penerbit UTHM, pp. 92-106. ISBN 978-967-2916-52-9
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic QA76 Computer software
HD45-45.2 Technological innovations. Automation
spellingShingle QA76 Computer software
HD45-45.2 Technological innovations. Automation
Ab. Basir, Abdul Qayyum
Wahid, Noorhaniza
A. Hamid, Rahayu
Murli, Norhanifah
Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
description Mewarna merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan untuk meningkatkan kemahiaran psikomotor dan kreativiti kanak-kanak. Namun begitu, kandungan yang disediakan di dalam buku mewarna adalah bersifat statik dan tidak menyediakan elemen-elemen dinamik seperti interaktiviti. Kanak-kanak mudah merasa bosan kerana tiada interaksi dua hala yang berlaku antara mereka dan karakter ketika proses mewarna dilakukan. Sebagai penambahbaikan terhadap permasalahan tersebut, satu aplikasi mewarna yang dinamakan Dr Bubble Coloring AR dibangunkan. Aplikasi ini menggunakan teknik realiti terimbuh (AR) yang diintegrasikan ke dalam aplikasi mewarna. Imej yang diwarnakan menjadi penanda untuk diimbas oleh peranti mudah alih lalu dipaparkan secara maya dalam bentuk tiga dimensi (3D). Aplikasi ini menyediakan bebutang interaksi bagi membolehkan pengguna berinteraksi dengan karakter serta mengesan objek yang diwarnakan di dalam buku mewarna. Secara keseluruhan, 75% responden sangat bersetuju aplikasi ini menarik dan menyeronokkan, manakala 84% responden sangat bersetuju keseluruhan aplikasi ini berfungsi dengan baik dan sempurna.
author2 Ismail, Mohd Norasri
author_facet Ismail, Mohd Norasri
Ab. Basir, Abdul Qayyum
Wahid, Noorhaniza
A. Hamid, Rahayu
Murli, Norhanifah
format Book Section
author Ab. Basir, Abdul Qayyum
Wahid, Noorhaniza
A. Hamid, Rahayu
Murli, Norhanifah
author_sort Ab. Basir, Abdul Qayyum
title Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
title_short Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
title_full Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
title_fullStr Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
title_full_unstemmed Integrasi realiti terimbuh (AR) dalam aktiviti mewarna
title_sort integrasi realiti terimbuh (ar) dalam aktiviti mewarna
publisher Penerbit UTHM
publishDate 2020
url http://eprints.uthm.edu.my/3247/1/Bab10.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3247/
_version_ 1738581100890947584
score 13.209306