Penilaian perlaksanaan sistem pensijilan terbuka: satu ttnjauan ke atas pelajar tingkatan lima aliran teknik Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor

Perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka Sijil Pelajaran Malaysia SPM yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000 merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Sistem Pensijilan Terbuka SPM. menjadi alat pengukur yang terbaik untuk mengukur pencapaian pelajar...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yasin, Ahmad Kassim
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3197/1/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3197/2/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3197/3/AHMAD%20KASSIM%20YASIN%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3197/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka Sijil Pelajaran Malaysia SPM yang pertama kalinya dilaksanakan pada tahun 2000 merupakan satu agenda untuk memperlihatkan kecemerlangan sistem pendidikan negara. Sistem Pensijilan Terbuka SPM. menjadi alat pengukur yang terbaik untuk mengukur pencapaian pelajar. Justeru itu kajian ini dijalankan untuk mendapatkan persepsi pelajar-pelajar mengenai sejauhmanakah persediaan pihak sekolah dalam melaksanakan Sistem Pensijilan Terbuka SPM. Kajian ini hanya memfokuskan kepada sebuah sekolah iaitu Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor. Seramai 103 orang respoden yang terdiri daripada pelajar-pelajar Tingkatan Lima aliran Teknik dipilih untuk menjawab soal selidik. Datadata yang diperolehi dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan kaedah peratusan. Hasil Kajian mendapati pelajar-pelajar masih belum jelas tentang perlaksanaan Sistem Pensijilan Terbuka. Namun dari dapatan masih lagi terdapat masalah atau kelemahan dalam perlaksanaan sistem baru ini. Oleh itu, beberapa cadangan dan rumusan telah dibuat. Adalah di harapkan dengan hasil dapatan ini dapat membantu pihak-pihak yang terlibat supaya dapat menilai dan mengkaji Sistem Pensijilan Terbuka SPM agar menjadi lebih baik dan boleh diterima pakai. Selain itu, di harapkan ia menjadi panduan atau rujukan kepada pihak-pihak yang menjalankan kajian yang sama.