Kriteria utama pembelian produk di media sosial dalam kalangan gen wawasan

Media sosial merupakan alat perhubungan komunikasi yang mempunyai peranan besar dalam bidang perhubungan sosial mahupun perniagaan pada masa ini. Media sosial menggabungkan teknologi komputer dan maklumat, rangkaian komunikasi dan kandungan media digital. Berdasarkan statistik Suruhanjaya Komunikasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustapha, Noor Marliana, Ramlan, Rohaizan
Other Authors: Ahmad, Nurazwa
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3184/1/Bab08.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3184/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Media sosial merupakan alat perhubungan komunikasi yang mempunyai peranan besar dalam bidang perhubungan sosial mahupun perniagaan pada masa ini. Media sosial menggabungkan teknologi komputer dan maklumat, rangkaian komunikasi dan kandungan media digital. Berdasarkan statistik Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) pada tahun 2017, (Iamk, 2018) mendapati bahawa daripada 32 juta penduduk di Malaysia, 24.5 juta merupakan pengguna internet (76.9%). Manakala, selular mudah alih merupakan medium utama bagi pengguna internet iaitu sebanyak 89.4 peratus (21.9 juta orang). Facebook, Instagram, YouTube, WeChat dan Google merupakan lima media sosial teratas di Malaysia (Iamk, 2018).