Pembangunan modul prinsip ekonomi dalam topik teori permintaan dan penawaran bagi pelajar diploma di politeknik

Dalam dunia pendidikan, terdapat pelbagai kaedah pembelajaran yang telah diperkenalkan termasuklah kaedah pembelajaran yang menggunakan pendekatan pembelajaran bermodul secara kendiri. Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesesuaian Modul Prinsip Ekonomi dalam topik Teori Permintaan Dan Pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shaik Ismail, Siti Mahanum
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3009/1/SITI%20MAHANUM%20BINTI%20SHAIK%20ISMAIL%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3009/2/SITI%20MAHANUM%20BINTI%20SHAIK%20ISMAIL%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3009/3/SITI%20MAHANUM%20BINTI%20SHAIK%20ISMAIL%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3009/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Dalam dunia pendidikan, terdapat pelbagai kaedah pembelajaran yang telah diperkenalkan termasuklah kaedah pembelajaran yang menggunakan pendekatan pembelajaran bermodul secara kendiri. Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesesuaian Modul Prinsip Ekonomi dalam topik Teori Permintaan Dan Penawaran yang telah dihasilkan bagi pelajar yang mengikuti pengajian Diploma di Jabatan Perdagangan Politeknik. Antara aspek yang dikaji ialah untuk menilai sama ada modul yang dihasilkan dapat memenuhi ciri-ciri modul yang baik, modul yang dihasilkan dapat membantu pensyarah menyampaikan pengajarannya dengan lebih berkesan, modul yang dihasilkan dapat membantu meningkatkan tahap kefahaman dan penguasaan pelajar dan modul yang dihasilkan dapat mencapai objektif-objektif pembelajaran yang telah ditetapkan. Kajian ini dilakukan ke atas 144 orang pelajar semester satu yang mengikuti pengajian diploma dan 5 orang pensyarah yang mengajar subjek Prinsip Ekonomi di Jabatan Perdagangan Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Selangor. Kaedah analisa data yang digunakan dalam kajian ini ialah skor min dan peratus. Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa modul yang dihasilkan memenuhi ciri-ciri modul yang baik, membantu pensyarah menyampaikan pengajarannya dengan lebih berkesan, membantu meningkatkan tahap kefahaman dan penguasaan pelajar dan membantu mencapai objektif-objektif pembelajaran. Ini bermakna secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan bahawa modul yang dihasilkan oleh pengkaji adalah sesuai digunakan oleh pelajar-pelajar semester satu yang mengikuti pengajian diploma di Jabatan Perdagangan peringkat politeknik. Seterusnya, beberapa pandangan telah dikemukakan bagi meningkatkan mutu dan kualiti MPK yang dihasilkan. Semoga kajian ini dapat memberi manfaat kepada mereka yang terlibat dalam bidang pendidikan.