Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik ya...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di
arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita
terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan
pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang
berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan
perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara
kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai
sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul
yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik.
Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para
pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap
hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40
orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui
penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah
berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan.
Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical
Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra
pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi. |
---|