Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.

Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zulkefli, Zainordin Firdaus
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.2986
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.29862021-11-02T01:21:02Z http://eprints.uthm.edu.my/2986/ Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. Zulkefli, Zainordin Firdaus T61-173 Technical education. Technical schools Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf Zulkefli, Zainordin Firdaus (2004) Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic T61-173 Technical education. Technical schools
spellingShingle T61-173 Technical education. Technical schools
Zulkefli, Zainordin Firdaus
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
description Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut.
format Thesis
author Zulkefli, Zainordin Firdaus
author_facet Zulkefli, Zainordin Firdaus
author_sort Zulkefli, Zainordin Firdaus
title Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
title_short Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
title_full Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
title_fullStr Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
title_full_unstemmed Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
title_sort penghasilan dan penilaian modul cd pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/
_version_ 1738581066968465408
score 13.209306