Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah

Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Abdul Rahim, Nor Hawanis
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2002
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/2975/1/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my.uthm.eprints.2975
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.29752021-11-02T01:09:55Z http://eprints.uthm.edu.my/2975/ Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah Abdul Rahim, Nor Hawanis LC1041-1048 Vocational education (General) Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan-bahan pembelajaran yang sarna. Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah mengindividukan pengajaran dengan menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini akan membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran pembelajaran serta sedikit ruang kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran. Berdasarkan kepada perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri mengenai tajuk "Tangga" dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Ukur Bahan dalarn membuat keIja pengukuran kuantiti. Objektif kajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat meningkatkan tahap pemaharnan pelajar serta mengenalpasti tahap keboleh laksanaannya. Satu kajian berbentuk eksperimen telah dijalankan. Instrumen yang digunakan di dalarn kajian ini ialah soalan ujian dan borang penilaian. Hasil kajian menunjukkan nilai min ujian post adalah lebih tinggi iaitu 20.81 berbanding nilai min ujian pra iaitu 11.54 dengan peningkatan sebanyak 9.27. Manakala nilai purata min bagi penilaian tahap keboleh laksanaan MPK Tangga adalall 4.13. lni jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah arnat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran masa kini. Oleh itu, dicadangkan agar diadakan bengkel penghasilan modul, menggalakkan pengajaran bermodul serta menghasilkan MPK bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2975/1/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2975/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2975/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20fulltext.pdf Abdul Rahim, Nor Hawanis (2002) Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LC1041-1048 Vocational education (General)
spellingShingle LC1041-1048 Vocational education (General)
Abdul Rahim, Nor Hawanis
Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
description Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan-bahan pembelajaran yang sarna. Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah mengindividukan pengajaran dengan menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini akan membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran pembelajaran serta sedikit ruang kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran. Berdasarkan kepada perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri mengenai tajuk "Tangga" dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Ukur Bahan dalarn membuat keIja pengukuran kuantiti. Objektif kajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat meningkatkan tahap pemaharnan pelajar serta mengenalpasti tahap keboleh laksanaannya. Satu kajian berbentuk eksperimen telah dijalankan. Instrumen yang digunakan di dalarn kajian ini ialah soalan ujian dan borang penilaian. Hasil kajian menunjukkan nilai min ujian post adalah lebih tinggi iaitu 20.81 berbanding nilai min ujian pra iaitu 11.54 dengan peningkatan sebanyak 9.27. Manakala nilai purata min bagi penilaian tahap keboleh laksanaan MPK Tangga adalall 4.13. lni jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah arnat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran masa kini. Oleh itu, dicadangkan agar diadakan bengkel penghasilan modul, menggalakkan pengajaran bermodul serta menghasilkan MPK bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik.
format Thesis
author Abdul Rahim, Nor Hawanis
author_facet Abdul Rahim, Nor Hawanis
author_sort Abdul Rahim, Nor Hawanis
title Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
title_short Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
title_full Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
title_fullStr Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
title_full_unstemmed Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
title_sort penghasilan modul pengajaran kendiri (mpk) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan ii bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di politeknik sultan abdul halim mu'adzam shah
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/2975/1/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/
_version_ 1738581065467953152
score 13.149126