Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursusu ukur bahan di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah

Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahim, Nor Hawanis
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2975/1/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2975/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan-bahan pembelajaran yang sarna. Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah mengindividukan pengajaran dengan menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini akan membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran pembelajaran serta sedikit ruang kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran. Berdasarkan kepada perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri mengenai tajuk "Tangga" dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Ukur Bahan dalarn membuat keIja pengukuran kuantiti. Objektif kajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat meningkatkan tahap pemaharnan pelajar serta mengenalpasti tahap keboleh laksanaannya. Satu kajian berbentuk eksperimen telah dijalankan. Instrumen yang digunakan di dalarn kajian ini ialah soalan ujian dan borang penilaian. Hasil kajian menunjukkan nilai min ujian post adalah lebih tinggi iaitu 20.81 berbanding nilai min ujian pra iaitu 11.54 dengan peningkatan sebanyak 9.27. Manakala nilai purata min bagi penilaian tahap keboleh laksanaan MPK Tangga adalall 4.13. lni jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah arnat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran masa kini. Oleh itu, dicadangkan agar diadakan bengkel penghasilan modul, menggalakkan pengajaran bermodul serta menghasilkan MPK bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik.