Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pengunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan mempengaruhi pelajar di Sekolah Menengah Teknik. Ianya melihat kepada beberapa objektif khusus dalam menentukan keberkesanan penggunaan model dalam m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdullah, Mariam
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2966/1/MARIAM%20ABDULLAH%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/2/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/3/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.2966
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.29662021-11-02T01:01:31Z http://eprints.uthm.edu.my/2966/ Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik Abdullah, Mariam T351-385 Mechanical drawing. Engineering graphics Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pengunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan mempengaruhi pelajar di Sekolah Menengah Teknik. Ianya melihat kepada beberapa objektif khusus dalam menentukan keberkesanan penggunaan model dalam matapelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Di antara faktor-faktor tersebut adalah dari segi minat, sikap serta kaedah pengajaran guru yang terlibat. Dalam melaksanakan kajian ini, terdapat beberapa persoalan kajian yang dilihat iaitu terhadap minat, sikap dan kaedah pengajaran yang digunakan. Instrumen yang digunakan untuk kajian ini adalah borang soal selidik dan sebuah model. Data yang diperolehi dianalisa dan dipermudahkan dalam bentuk jadual dan rajah. Kajian ini mendapati bahawa pelajar mempunyai minat dan sikap yang cukup positif terhadap Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Pelajar amat tertarik pada kaedah penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Guru perlu memainkan peranan penting dalam membantu memepertingkatkan prestasi para pelajar yang mengambil matapelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan ini. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2966/1/MARIAM%20ABDULLAH%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2966/2/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2966/3/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20fulltext.pdf Abdullah, Mariam (2002) Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic T351-385 Mechanical drawing. Engineering graphics
spellingShingle T351-385 Mechanical drawing. Engineering graphics
Abdullah, Mariam
Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan pengunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan mempengaruhi pelajar di Sekolah Menengah Teknik. Ianya melihat kepada beberapa objektif khusus dalam menentukan keberkesanan penggunaan model dalam matapelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Di antara faktor-faktor tersebut adalah dari segi minat, sikap serta kaedah pengajaran guru yang terlibat. Dalam melaksanakan kajian ini, terdapat beberapa persoalan kajian yang dilihat iaitu terhadap minat, sikap dan kaedah pengajaran yang digunakan. Instrumen yang digunakan untuk kajian ini adalah borang soal selidik dan sebuah model. Data yang diperolehi dianalisa dan dipermudahkan dalam bentuk jadual dan rajah. Kajian ini mendapati bahawa pelajar mempunyai minat dan sikap yang cukup positif terhadap Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Pelajar amat tertarik pada kaedah penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan. Guru perlu memainkan peranan penting dalam membantu memepertingkatkan prestasi para pelajar yang mengambil matapelajaran Lukisan Geometri dan Binaan Bangunan ini.
format Thesis
author Abdullah, Mariam
author_facet Abdullah, Mariam
author_sort Abdullah, Mariam
title Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
title_short Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
title_full Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
title_fullStr Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
title_sort keberkesanan penggunaan model dalam pengajaran dan pembelajaran lukisan geometri dan binaan bangunan mempengaruhi prestasi pelajar di sekolah menengah teknik
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/2966/1/MARIAM%20ABDULLAH%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/2/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/3/MARIAM%20ABDULLAH%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2966/
_version_ 1738581064137310208
score 13.211869