Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepad...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2950/1/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.2950 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.29502021-11-02T00:54:00Z http://eprints.uthm.edu.my/2950/ Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie TA174 Engineering design Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2950/1/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2950/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2950/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie (2003) Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
TA174 Engineering design |
spellingShingle |
TA174 Engineering design Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. |
format |
Thesis |
author |
Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
author_facet |
Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
author_sort |
Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
title |
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
title_short |
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
title_full |
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
title_fullStr |
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar KUiTHHO |
title_sort |
pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan bagi pelajar kuithho |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2950/1/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2950/ |
_version_ |
1738581061549424640 |
score |
13.211869 |