Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusaha...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
nil
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2877/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.2877 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.28772022-01-02T07:35:59Z http://eprints.uthm.edu.my/2877/ Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional Sadli, Noorazah Mohamad, Mimi Mohaffyza Mohd Affandi, Haryanti Ahmad, Adnan LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional. Kajian memfokuskan beberapa objektif namun begitu dalam penulisan ini pelaporan dapatan kajian kepada dua objektif sahaja iaitu penerapan ciri-ciri keusahawanan dan perbezaan pengajaran bagi bidang teknologi dan bidang teknologi. Reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrument pengumpulan data. Responden terdiri dari guru-guru yang mengajar Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional sekitar Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Hasil kajian mendapati bahawa guru-guru menerapkan ciri-ciri keusahawan melalui pengajaran secara interaktif dan perbezaan skor penerapan ciri-ciri keusahawan dalam pengajaran adalah lebih kepada guru-guru yang mengajar bidang teknologi. Secara kesimpulannya ciri-ciri keusahawanan ada diterapkan dalam pengajaran tetapi ianya perlu penekanan secara praktikal bagi mendedahkan pelajar lebih bersedia sebagai seorang usahawan. nil Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf Sadli, Noorazah and Mohamad, Mimi Mohaffyza and Mohd Affandi, Haryanti and Ahmad, Adnan Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional. In: nil. nil, pp. 86-96. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance |
spellingShingle |
LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance Sadli, Noorazah Mohamad, Mimi Mohaffyza Mohd Affandi, Haryanti Ahmad, Adnan Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
description |
Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional. Kajian memfokuskan beberapa objektif namun begitu dalam penulisan ini pelaporan dapatan kajian kepada dua objektif sahaja iaitu penerapan ciri-ciri keusahawanan dan perbezaan pengajaran bagi bidang teknologi dan bidang teknologi. Reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrument pengumpulan data. Responden terdiri dari guru-guru yang mengajar Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional sekitar Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Hasil kajian mendapati bahawa guru-guru menerapkan ciri-ciri keusahawan melalui pengajaran secara interaktif dan perbezaan skor penerapan ciri-ciri keusahawan dalam pengajaran adalah lebih kepada guru-guru yang mengajar bidang teknologi. Secara kesimpulannya ciri-ciri keusahawanan ada diterapkan dalam pengajaran tetapi ianya perlu penekanan secara praktikal bagi mendedahkan pelajar lebih bersedia sebagai seorang usahawan. |
format |
Book Section |
author |
Sadli, Noorazah Mohamad, Mimi Mohaffyza Mohd Affandi, Haryanti Ahmad, Adnan |
author_facet |
Sadli, Noorazah Mohamad, Mimi Mohaffyza Mohd Affandi, Haryanti Ahmad, Adnan |
author_sort |
Sadli, Noorazah |
title |
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
title_short |
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
title_full |
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
title_fullStr |
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
title_full_unstemmed |
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
title_sort |
penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional |
publisher |
nil |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2877/ |
_version_ |
1738581051609972736 |
score |
13.214268 |