Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional

Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusaha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sadli, Noorazah, Mohamad, Mimi Mohaffyza, Mohd Affandi, Haryanti, Ahmad, Adnan
Format: Book Section
Language:English
Published: nil
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2877/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.2877
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.28772022-01-02T07:35:59Z http://eprints.uthm.edu.my/2877/ Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional Sadli, Noorazah Mohamad, Mimi Mohaffyza Mohd Affandi, Haryanti Ahmad, Adnan LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional. Kajian memfokuskan beberapa objektif namun begitu dalam penulisan ini pelaporan dapatan kajian kepada dua objektif sahaja iaitu penerapan ciri-ciri keusahawanan dan perbezaan pengajaran bagi bidang teknologi dan bidang teknologi. Reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrument pengumpulan data. Responden terdiri dari guru-guru yang mengajar Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional sekitar Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Hasil kajian mendapati bahawa guru-guru menerapkan ciri-ciri keusahawan melalui pengajaran secara interaktif dan perbezaan skor penerapan ciri-ciri keusahawan dalam pengajaran adalah lebih kepada guru-guru yang mengajar bidang teknologi. Secara kesimpulannya ciri-ciri keusahawanan ada diterapkan dalam pengajaran tetapi ianya perlu penekanan secara praktikal bagi mendedahkan pelajar lebih bersedia sebagai seorang usahawan. nil Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf Sadli, Noorazah and Mohamad, Mimi Mohaffyza and Mohd Affandi, Haryanti and Ahmad, Adnan Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional. In: nil. nil, pp. 86-96.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance
spellingShingle LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance
Sadli, Noorazah
Mohamad, Mimi Mohaffyza
Mohd Affandi, Haryanti
Ahmad, Adnan
Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
description Modul Keusahawanan merupakan modul wajib di Kolej Vokasional. Melalui modul ini pelajar-pelajar didedahkan dengan ciri-ciri keusahawanan sebagai persediaan menjadikan bidang usahawan sebagai bidang kerjaya. Kajian ini memfokuskan kepada penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam pengajaran Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional. Kajian memfokuskan beberapa objektif namun begitu dalam penulisan ini pelaporan dapatan kajian kepada dua objektif sahaja iaitu penerapan ciri-ciri keusahawanan dan perbezaan pengajaran bagi bidang teknologi dan bidang teknologi. Reka bentuk kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrument pengumpulan data. Responden terdiri dari guru-guru yang mengajar Modul Keusahawanan di Kolej Vokasional sekitar Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Hasil kajian mendapati bahawa guru-guru menerapkan ciri-ciri keusahawan melalui pengajaran secara interaktif dan perbezaan skor penerapan ciri-ciri keusahawan dalam pengajaran adalah lebih kepada guru-guru yang mengajar bidang teknologi. Secara kesimpulannya ciri-ciri keusahawanan ada diterapkan dalam pengajaran tetapi ianya perlu penekanan secara praktikal bagi mendedahkan pelajar lebih bersedia sebagai seorang usahawan.
format Book Section
author Sadli, Noorazah
Mohamad, Mimi Mohaffyza
Mohd Affandi, Haryanti
Ahmad, Adnan
author_facet Sadli, Noorazah
Mohamad, Mimi Mohaffyza
Mohd Affandi, Haryanti
Ahmad, Adnan
author_sort Sadli, Noorazah
title Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
title_short Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
title_full Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
title_fullStr Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
title_full_unstemmed Penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
title_sort penerapan ciri-ciri keusahawanan dalam kaedah pengajaran modul keusahawanan di kolej vokasional
publisher nil
url http://eprints.uthm.edu.my/2877/1/Penerapan%20ciri-ciri%20keusahawanan.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2877/
_version_ 1738581051609972736
score 13.214268