Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Meneng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Il, Mohd Zainal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2408/1/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/2/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/3/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.2408
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.24082021-11-01T00:45:26Z http://eprints.uthm.edu.my/2408/ Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan Mat Il, Mohd Zainal LC189-214.53 Educational sociology Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Sekolah Menengah Teknik Pertanian Rembau, Sekolah Menengah Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dicksoa Seramai 350 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara rawak mudah. Analisis regresi mudah dan regresi berbilang digunakan untuk melihat hubungan di antara pembolehubah yang dikaji. Keseluruhan data kajian telah dianahsis menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 11.5 dengan membuat pengiraan peratusan dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan secara majoritinya, SSE mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dengan itu dapat dirumuskan bahawa SSE mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar aliran teknikal. Beberapa cadangan dikemukakan untuk panduan kajian selanjutnya. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2408/1/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2408/2/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2408/3/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20fulltext.pdf Mat Il, Mohd Zainal (2004) Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LC189-214.53 Educational sociology
spellingShingle LC189-214.53 Educational sociology
Mat Il, Mohd Zainal
Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan di antara status sosio ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar aliran teknikal. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar tingkatan empat aliran teknikal di lima buah Sekolah Menengah Teknik di Negeri Sembilan iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar, Sekolah Menengah Teknik Juasseh, Sekolah Menengah Teknik Pertanian Rembau, Sekolah Menengah Teknik Ampangan dan Sekolah Menengah Teknik Port Dicksoa Seramai 350 orang pelajar terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara rawak mudah. Analisis regresi mudah dan regresi berbilang digunakan untuk melihat hubungan di antara pembolehubah yang dikaji. Keseluruhan data kajian telah dianahsis menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 11.5 dengan membuat pengiraan peratusan dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan secara majoritinya, SSE mempunyai hubungan yang signifikan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Dengan itu dapat dirumuskan bahawa SSE mempengaruhi tahap pencapaian akademik pelajar aliran teknikal. Beberapa cadangan dikemukakan untuk panduan kajian selanjutnya.
format Thesis
author Mat Il, Mohd Zainal
author_facet Mat Il, Mohd Zainal
author_sort Mat Il, Mohd Zainal
title Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_short Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_fullStr Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Hubungan di antara status Sosio Ekonomi (SSE) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di Sekolah Menengah Teknik Negeri Sembilan
title_sort hubungan di antara status sosio ekonomi (sse) keluarga dengan pencapaian akademk : satu kajian ke at as pelajar aliran teknikal di sekolah menengah teknik negeri sembilan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/2408/1/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/2/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/3/MOHD%20ZAINAL%20BIN%20MAT%20IL%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2408/
_version_ 1738580987884863488
score 13.211869