Beban tugas guru mempengaruhi penggunaan sumber teknologi pendidikan di empat buah Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional di Johor
Kajian ini mengkaji beban tugas guru mempengaruhi penggunaan sumber teknologi pendidikan di empat buah sekolah menengah teknik dan vokasional di Johor. Seterusnya, kajian ini mengenal pasti halangan yang dihadapi oleh guru disamping tahap penggunaan guru kepada sumber teknologi pendidikan dala...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2124/1/24p%20SITI%20HAJAR%20ZAKARIAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2124/2/SITI%20HAJAR%20ZAKARIAH%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2124/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini mengkaji beban tugas guru mempengaruhi penggunaan sumber teknologi
pendidikan di empat buah sekolah menengah teknik dan vokasional di Johor. Seterusnya,
kajian ini mengenal pasti halangan yang dihadapi oleh guru disamping tahap penggunaan
guru kepada sumber teknologi pendidikan dalam pengajaran serta hubungan antara dua
pembolehubah tersebut. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan ialah penyelidikan
deskriptif yang melibatkan 165 orang guru dari empat buah Sekolah Menengah Teknik
dan Vokasional di Johor Bahru iaitu Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru, Sekolah
Menengah Teknik (Perdagangan) Johor Bahru, Sekolah Menengah Vokasional Tanjung
Puteri, Johor Bahru dan Sekolah Menengah Teknik (ERT) Azizah, Johor Bahru dengan
menggunakan instrumen soal selidik. Penyelidik menjangkakan bahawa terdapat
hubungan antara beban tugas dengan penggunaan sumber teknologi pendidikan.
Penyelidik menggunakan perisian SPSS versi 16.0 untuk mengukur beban tugas guru,
halangan penggunaan sumber teknologi pendidikan dan hubungan beban tugas dengan
penggunaan sumber teknologi pendidikan. Kajian rintis telah dijalankan di Sekolah
Menengah Vokasional Batu Pahat, Johor kepada 30 orang guru dengan nilai
kebolehpercayaan soal selidik iaitu α 0.876. Kajian mendapati terdapat hubungan yang
signifikan antara beban tugas dan penggunaan sumber teknologi pendidikan. Kajian
lanjutan perlu dilakukan bagi mendapatkan data yang menyeluruh mencadangkan agar
pihak berwajib boleh mengambil tindakan
Kata kunci: Beban tugas akademik, Beban tugas bukan akademik, Penggunaan sumber
teknologi pendidikan |
---|