Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan

Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sabri, Nur Hafizah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.2043
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.20432021-10-31T01:26:24Z http://eprints.uthm.edu.my/2043/ Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan Mohd Sabri, Nur Hafizah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dalam menganalisis data secara deskriptif, skor min dipilih untuk mendapatkan ukuran manakala bagi inferensi, ujian ANOVA digunakan bagi mencari perbezaan di antara umur dan juga semester pengajian. Data dikumpulkan menggunakan instrumen soal selidik yang melibatkan sampel kajian yang terdiri daripada 230 orang pelajar-pelajar Sarjana Pendidikan Teknik Dan Vokasional di mana populasinya seramai 290 orang. Data mentah dianalisis menggunakan pakej perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Hasil dari analisis data menunjukkan tahap kepuasan pelajar terhadap keempat-empat aspek pendidikan Lean adalah sederhana. Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kepuasan pelajar mengikut umur dan juga semester pengajian secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan dari aspek aset di antara pelajar semester 2 dengan pelajar semester 3. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf Mohd Sabri, Nur Hafizah (2013) Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Mohd Sabri, Nur Hafizah
Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dalam menganalisis data secara deskriptif, skor min dipilih untuk mendapatkan ukuran manakala bagi inferensi, ujian ANOVA digunakan bagi mencari perbezaan di antara umur dan juga semester pengajian. Data dikumpulkan menggunakan instrumen soal selidik yang melibatkan sampel kajian yang terdiri daripada 230 orang pelajar-pelajar Sarjana Pendidikan Teknik Dan Vokasional di mana populasinya seramai 290 orang. Data mentah dianalisis menggunakan pakej perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Hasil dari analisis data menunjukkan tahap kepuasan pelajar terhadap keempat-empat aspek pendidikan Lean adalah sederhana. Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kepuasan pelajar mengikut umur dan juga semester pengajian secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan dari aspek aset di antara pelajar semester 2 dengan pelajar semester 3.
format Thesis
author Mohd Sabri, Nur Hafizah
author_facet Mohd Sabri, Nur Hafizah
author_sort Mohd Sabri, Nur Hafizah
title Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_short Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_full Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_fullStr Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_full_unstemmed Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_sort perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
publishDate 2013
url http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/
_version_ 1738580938645831680
score 13.15806