Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat
Kompetensi bermaksud kemampuan atau kecekapan seseorang individu dalam melakukan sesuatu tugasan. Kompetensi juga merujuk kepada kemampuan seseorang dalam melaksanakan sesuatu yang diperolehi melalui pendidikan dan juga merujuk kepada prestasi dan perbuatan yang rasional untuk memenuhi spesi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1703/1/24p%20ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/2/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/3/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.1703 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.17032021-10-04T08:44:41Z http://eprints.uthm.edu.my/1703/ Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat Md Harun, Zaiha Nabila LC Special aspects of education LC1051-1072 Professional education LC980-1099.5 Types of education Kompetensi bermaksud kemampuan atau kecekapan seseorang individu dalam melakukan sesuatu tugasan. Kompetensi juga merujuk kepada kemampuan seseorang dalam melaksanakan sesuatu yang diperolehi melalui pendidikan dan juga merujuk kepada prestasi dan perbuatan yang rasional untuk memenuhi spesifikasi tertentu di dalam pelaksanaan tugas-tugas pendidikan. Objektif kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru terhadap pengajaran amali Reka Bentuk dan Teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat. Kajian ini berbentuk tinjauan deskriptif yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Borang soal selidik yang dibina adalah berdasarkan kepada tiga elemen iaitu elemen pengetahuan, kemahiran dan sikap. Seramai 118 orang guru yang mengajar mata pelajaran ini telah terlibat sebagai responden. Data yang dikumpulkan telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 19 yang melibatkan statistik skor min dan ujian-T tidak bersandar. Hasil dapatan kajian yang diperolehi menunjukkan guru-guru Reka Bentuk dan Teknoogi mempunyai tahap kompetensi yang tinggi terhadap proses pengajaran amali iaitu skor min yang diperolehi pada elemen pengetahuan adalah 4.23, elemen kemahiran adalah 4.30, dan elemen sikap adalah 4.47. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap kompetensi berdasarkan jantina guru lelaki dan guru perempuan dengan nilai sigifikan melebihi 0.05 iaitu sebanyak 0.059. Beberapa cadangan untuk penambahbaikan juga dikemukan dalam kajian ini. Hasil dari dapatan kajian ini dapat digunakan sebagai cadangan garis panduan kepada guru-guru Reka Bentuk dan Teknologi untuk mencapai Standard Kompetensi Guru. 2014-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1703/1/24p%20ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1703/2/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/1703/3/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20WATERMARK.pdf Md Harun, Zaiha Nabila (2014) Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LC Special aspects of education LC1051-1072 Professional education LC980-1099.5 Types of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education LC1051-1072 Professional education LC980-1099.5 Types of education Md Harun, Zaiha Nabila Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
description |
Kompetensi bermaksud kemampuan atau kecekapan seseorang individu dalam
melakukan sesuatu tugasan. Kompetensi juga merujuk kepada kemampuan
seseorang dalam melaksanakan sesuatu yang diperolehi melalui pendidikan dan
juga merujuk kepada prestasi dan perbuatan yang rasional untuk memenuhi
spesifikasi tertentu di dalam pelaksanaan tugas-tugas pendidikan. Objektif
kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru
terhadap pengajaran amali Reka Bentuk dan Teknologi di Sekolah Rendah
Daerah Batu Pahat. Kajian ini berbentuk tinjauan deskriptif yang menggunakan
borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Borang soal selidik yang dibina
adalah berdasarkan kepada tiga elemen iaitu elemen pengetahuan, kemahiran
dan sikap. Seramai 118 orang guru yang mengajar mata pelajaran ini telah
terlibat sebagai responden. Data yang dikumpulkan telah dianalisis dengan
menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 19
yang melibatkan statistik skor min dan ujian-T tidak bersandar. Hasil dapatan
kajian yang diperolehi menunjukkan guru-guru Reka Bentuk dan Teknoogi
mempunyai tahap kompetensi yang tinggi terhadap proses pengajaran amali
iaitu skor min yang diperolehi pada elemen pengetahuan adalah 4.23, elemen
kemahiran adalah 4.30, dan elemen sikap adalah 4.47. Dapatan kajian juga
menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap
kompetensi berdasarkan jantina guru lelaki dan guru perempuan dengan nilai
sigifikan melebihi 0.05 iaitu sebanyak 0.059. Beberapa cadangan untuk
penambahbaikan juga dikemukan dalam kajian ini. Hasil dari dapatan kajian ini
dapat digunakan sebagai cadangan garis panduan kepada guru-guru Reka
Bentuk dan Teknologi untuk mencapai Standard Kompetensi Guru. |
format |
Thesis |
author |
Md Harun, Zaiha Nabila |
author_facet |
Md Harun, Zaiha Nabila |
author_sort |
Md Harun, Zaiha Nabila |
title |
Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
title_short |
Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
title_full |
Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
title_fullStr |
Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
title_full_unstemmed |
Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat |
title_sort |
kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di sekolah rendah daerah batu pahat |
publishDate |
2014 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/1703/1/24p%20ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/2/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/3/ZAIHA%20NABILA%20MD%20HARUN%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1703/ |
_version_ |
1738580894443110400 |
score |
13.19449 |