Pengajaran guru opsyen dan bukan opsyen kemahiran hidup bersepadu sekolah rendah di Batu Pahat
Kemahiran Hidup merupakan salah satu mata pelajaran yang diletakkan di bawah mata pelajaran Pendidikan Teknik dan Vokasional. Pada tahun 1979, satu Jawatankuasa Kabinet telah mengambil keputusan untuk mengadakan pendidikan Kemahiran Hidup (KH) sebagai satu mata pelajaran wajib bagi semua pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1688/1/24p%20SITI%20SALWA%20AB.%20MANAP.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1688/2/SITI%20SALWA%20AB.%20MANAP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1688/3/SITI%20SALWA%20AB.%20MANAP%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1688/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kemahiran Hidup merupakan salah satu mata pelajaran yang diletakkan di bawah
mata pelajaran Pendidikan Teknik dan Vokasional. Pada tahun 1979, satu
Jawatankuasa Kabinet telah mengambil keputusan untuk mengadakan pendidikan
Kemahiran Hidup (KH) sebagai satu mata pelajaran wajib bagi semua pelajar pada
tahap dua peringkat sekolah rendah di Malaysia. Mata pelajaran Kemahiran Hidup
ini digubal ke arah membekalkan tenaga kerja yang berpengetahuan dan mahir dalam
teknologi dan ekonomi serta sanggup bekerjasama dan sentiasa bersedia untuk
belajar dalam suasana bekerja. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan
persepsi tahap kemahiran mengajar di antara guru opsyen dan bukan opsyen
Kemahiran Hidup dan mengetahui pengaruh opsyen guru terhadap pencapaian
pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian yang dijalankan adalah
kajian tinjauan yang melibatkan data kuantitatif dengan menggunakan borang soal
selidik sebagai instrumen kajian. Sampel terdiri daripada 199 orang guru Kemahiran
Hidup Tahun 5 di seluruh sekolah rendah Daerah Batu Pahat. Kaedah yang
digunakan dalam kajian yang dilakukan ialah Ujian-t dengan menggunakan perisian
SPSS ver.19.0. Hasil analisis menunjukkan bahawa min persepsi kemahiran guru
bukan opsyen adalah tinggi. Begitu juga dengan min persepsi guru opsyen
Kemahiran Hidup. Namun begitu, terdapat perbezaan yang siginifikan di antara
persepsi kemahiran mengajar di antara guru opsyen dengan guru bukan opsyen
Kemahiran Hidup. Terdapat juga perbezaan yang signifikan di antara pencapaian
pelajar yang diajar oleh guru opsyen dengan guru bukan opasyen Kemahiran Hidup.
Diharapkan, dengan terhasilnya kajian ini akan dapat memberi maklumat kepada
pihak-pihak tertentu dalam penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia. |
---|