Stres guru yang mengajar subjek reka bentuk dan teknologi (RBT) di sekolah rendah di Kuantan

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan stres kerja dalam kalangan guru-guru Rekabentuk dan Teknologi sekolah rendah dalam daerah Kuantan, Pahang. Faktor-faktor yang dikaji ialah tingkah laku pelajar, kekangan masa, kekurangan sumber, sokongan dan penghargaan,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Taha, Norreza
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1611/1/24p%20NORREZA%20MOHD%20TAHA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1611/2/NORREZA%20MOHD%20TAHA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1611/3/NORREZA%20MOHD%20TAHA%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1611/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan stres kerja dalam kalangan guru-guru Rekabentuk dan Teknologi sekolah rendah dalam daerah Kuantan, Pahang. Faktor-faktor yang dikaji ialah tingkah laku pelajar, kekangan masa, kekurangan sumber, sokongan dan penghargaan, hubungan interpersonal dan beban tugas. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif yang melibatkan data kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrument kajian. Sampel terdiri daripada guru-guru yang mengajar subjek Rekabentuk dan Teknologi di mana responden adalah seramai 105 orang yang diambil dari keseluruhan populasi. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Winsteps versi 3.69.1.11 dengan pendekatan Model Pengukuran Rasch. Dapatan kajian menunjukkan bahawa stres kerja dalam kalangan guru adalah disebabkan oleh faktor tingkah laku pelajar, kekangan masa, kekurangan sumber, sokongan dan penghargaan, hubungan interpersonal dan beban tugas. Dapatan kajian juga mendapati faktor paling dominan menyumbang kepada stres dalam kalangan guru ialah beban tugas. Hasil analisis kajian menunjukkan tahap stres guru berada pada tahap sederhana bagi semua faktor. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan tahap stres kerja guru di antara jantina bagi faktor kekangan masa dan hubungan interpersonal. Bagaimanapun, dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan di antara jantina bagi faktor tingkah laku pelajar, kekurangan sumber, sokongan dan penghargaan dan beban tugas. Hasil analisis juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap stres kerja di antara guruguru berdasarkan kepada pengalaman mengajar. Hasil kajian ini dicadangkan sebagai satu garis panduan kepada pelaksanaan aspek pengurusan stres supaya guruguru dapat menangani stres seterusnya meningkatkan profesionalisme guru-guru di sekolah.