KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA

Kajian ini dijalankan untuk meneliti keselarasan personaliti pelajar dengan persekitaran pengajian berasaskan Teori Keselarasan Personaliti-Pendidikan Holland. Kajian perbandingan ini dibuat di kalangan pelajar jurusan Pengurusan dua buah IPTA di Malaysia. Subjek kajian adalah 138 orang pelajar juru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Rozelan, Yunus, Syed Najmuddin, Syed Hassan, Amir, Aris, Rusnani, Abdul Kadir
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/1/KESELARASAN_PERSONALITI_DENGAN_PERSEKITARAN_PENGAJIAN_-_SATU_TINJAUAN_PERBANDINGAN_DI_KALANGAN_PELAJAR_JURUSAN_PENGURUSAN_DUA_BUAH_IPTA_DI_MALAYSIA__A.Rozelan2.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utem.eprints.4933
record_format eprints
spelling my.utem.eprints.49332015-05-28T03:29:36Z http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/ KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA Ahmad Rozelan, Yunus Syed Najmuddin, Syed Hassan Amir, Aris Rusnani, Abdul Kadir BF Psychology Kajian ini dijalankan untuk meneliti keselarasan personaliti pelajar dengan persekitaran pengajian berasaskan Teori Keselarasan Personaliti-Pendidikan Holland. Kajian perbandingan ini dibuat di kalangan pelajar jurusan Pengurusan dua buah IPTA di Malaysia. Subjek kajian adalah 138 orang pelajar jurusan pengurusan yang mengambil subjek keusahawanan sebagai subjek elektif dipilih melalui kaedah rawak berlapis. Alat kajian yang digunakan adalah Self-Directed Search (SDS) yang dibangunkan oleh Holland. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif dan secara statistik inferensi iaitu min, Kendall’s Coefficient of Concordance (W) dan ujian-t pada aras signifikan 0.5. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan personaliti di kalangan lelaki dengan wanita bagi salah sebuah IPTA, manakala tidak terdapat perbezaan signifikan bagi sebuah IPTA yang lain. Umumnya dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar jurusan pengurusan telah memilih bidang persekitaran pengajian yang tidak selaras dengan personaliti mereka. Impilikasi dan cadangan pendekatan bimbingan penyesuaiaan kendiri dalam persekitaran pengajian dibincangkan. 2010 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/1/KESELARASAN_PERSONALITI_DENGAN_PERSEKITARAN_PENGAJIAN_-_SATU_TINJAUAN_PERBANDINGAN_DI_KALANGAN_PELAJAR_JURUSAN_PENGURUSAN_DUA_BUAH_IPTA_DI_MALAYSIA__A.Rozelan2.pdf Ahmad Rozelan, Yunus and Syed Najmuddin, Syed Hassan and Amir, Aris and Rusnani, Abdul Kadir (2010) KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA. In: SPKS 2010 Seminar Psikologi Kebangsaan , 28-29 Pktober 2010, Kota Kinabalu, Malaysia. (Unpublished)
institution Universiti Teknikal Malaysia Melaka
building UTEM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknikal Malaysia Melaka
content_source UTEM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utem.edu.my/
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Ahmad Rozelan, Yunus
Syed Najmuddin, Syed Hassan
Amir, Aris
Rusnani, Abdul Kadir
KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
description Kajian ini dijalankan untuk meneliti keselarasan personaliti pelajar dengan persekitaran pengajian berasaskan Teori Keselarasan Personaliti-Pendidikan Holland. Kajian perbandingan ini dibuat di kalangan pelajar jurusan Pengurusan dua buah IPTA di Malaysia. Subjek kajian adalah 138 orang pelajar jurusan pengurusan yang mengambil subjek keusahawanan sebagai subjek elektif dipilih melalui kaedah rawak berlapis. Alat kajian yang digunakan adalah Self-Directed Search (SDS) yang dibangunkan oleh Holland. Data yang diperolehi telah dianalisis secara deskriptif dan secara statistik inferensi iaitu min, Kendall’s Coefficient of Concordance (W) dan ujian-t pada aras signifikan 0.5. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan personaliti di kalangan lelaki dengan wanita bagi salah sebuah IPTA, manakala tidak terdapat perbezaan signifikan bagi sebuah IPTA yang lain. Umumnya dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar jurusan pengurusan telah memilih bidang persekitaran pengajian yang tidak selaras dengan personaliti mereka. Impilikasi dan cadangan pendekatan bimbingan penyesuaiaan kendiri dalam persekitaran pengajian dibincangkan.
format Conference or Workshop Item
author Ahmad Rozelan, Yunus
Syed Najmuddin, Syed Hassan
Amir, Aris
Rusnani, Abdul Kadir
author_facet Ahmad Rozelan, Yunus
Syed Najmuddin, Syed Hassan
Amir, Aris
Rusnani, Abdul Kadir
author_sort Ahmad Rozelan, Yunus
title KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
title_short KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
title_full KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
title_fullStr KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
title_full_unstemmed KESELARASAN PERSONALITI DENGAN PERSEKITARAN PENGAJIAN: SATU TINJAUAN PERBANDINGAN DI KALANGAN PELAJAR JURUSAN PENGURUSAN DUA BUAH IPTA DI MALAYSIA
title_sort keselarasan personaliti dengan persekitaran pengajian: satu tinjauan perbandingan di kalangan pelajar jurusan pengurusan dua buah ipta di malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/1/KESELARASAN_PERSONALITI_DENGAN_PERSEKITARAN_PENGAJIAN_-_SATU_TINJAUAN_PERBANDINGAN_DI_KALANGAN_PELAJAR_JURUSAN_PENGURUSAN_DUA_BUAH_IPTA_DI_MALAYSIA__A.Rozelan2.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/4933/
_version_ 1665905297054498816
score 13.160551