Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif

Teknik mengajar yang terbaik bagi kanak-kanak adalah di ajar secara bersesuaian dengan cara mereka belajar. Kanak-kanak disleksia mempunyai kecerdasan visual yang tinggi tetapi mengalami kesukaran dan kecelaruan untuk membaca. Oleh kerana itu mengajar kanak-kanak disleksia mesti merangkumi aspek asa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60804/1/TENGKU%20NURLIDA%20BINTI%20TENGKU%20ZAINUL%20ABIDIN%20-%20TESIS24.pdf
http://eprints.usm.my/60804/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.60804
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.60804 http://eprints.usm.my/60804/ Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul NX1-820 Arts in general Teknik mengajar yang terbaik bagi kanak-kanak adalah di ajar secara bersesuaian dengan cara mereka belajar. Kanak-kanak disleksia mempunyai kecerdasan visual yang tinggi tetapi mengalami kesukaran dan kecelaruan untuk membaca. Oleh kerana itu mengajar kanak-kanak disleksia mesti merangkumi aspek asas seperti kanak-kanak normal yang lain. Penyelidikan ini meninjau keberkesanan sesi pembelajaran kanak-kanak disleksia berdasarkan model pengajaran alternatif yang mengetengahkan gabungan tiga teori utama iaitu Model Komponen Kreativiti Amabile, Teori ZPD Vygotsky dan Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak Lowenfeld dengan berfokuskan kepada subjek Pendidikan Seni Visual dalam membantu kanak-kanak disleksia menzahirkan kreativiti, kemahiran kognitif dan psikomotor melalui kolaborasi bersama artis visual. Di dalam konteks ini, Kolaborasi Seni bersama artis seni visual diterapkan untuk menguji penerimaan murid disleksia ketika pemerhatian dilakukan. Penyelidikan secara kualitatif dilaksanakan dengan melibatkan pemerhatian ke atas empat sesi kolaborasi bersama empat artis seni visual yang dilakukan secara berkala dan berasingan. Setiap jenis sesi berkenaan melibatkan tujuh murid disleksia yang merangkumi kerja seni kreatif. Hasil kajian mendapati persekitaran inklusif menyokong pembelajaran berlaku tanpa sebarang prejudis. Kepelbagaian dalam pendekatan dan kaedah pengajaran yang dilaksanakan oleh artis visual mendorong kepada perkembangan kreativiti kanak-kanak disleksia. Selain itu pendekatan yang fleksibel membenarkan ekspresi artistik berlaku dan kebolehsuaian kaedah disesuaikan dengan kekuatan kognitif mereka. Pemerkasaan artis visual sebagai mentor pakar yang mengamalkan komunikasi terbuka yang memberi galakan yang positif dan meraikan perspektif murid disleksia dalam hala tuju proses kreatif ini. Hasil karya mereka telah menunjukkan penguasaan artistik kreatif yang menepati aspek psikomotor, kognitif, emosi, persepsi, sosial dan estetik. Ini jelas membuktikan Kolaborasi Seni bersama artis manpu untuk memperkayakan sumber pengajaran dan pembelajaran yang memberikan impak positif dalam pemupukan kreativiti dan meningkatkan pengalaman artistik murid disleksia dengan lebih luas dan baru. 2023-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/60804/1/TENGKU%20NURLIDA%20BINTI%20TENGKU%20ZAINUL%20ABIDIN%20-%20TESIS24.pdf Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul (2023) Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic NX1-820 Arts in general
spellingShingle NX1-820 Arts in general
Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul
Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
description Teknik mengajar yang terbaik bagi kanak-kanak adalah di ajar secara bersesuaian dengan cara mereka belajar. Kanak-kanak disleksia mempunyai kecerdasan visual yang tinggi tetapi mengalami kesukaran dan kecelaruan untuk membaca. Oleh kerana itu mengajar kanak-kanak disleksia mesti merangkumi aspek asas seperti kanak-kanak normal yang lain. Penyelidikan ini meninjau keberkesanan sesi pembelajaran kanak-kanak disleksia berdasarkan model pengajaran alternatif yang mengetengahkan gabungan tiga teori utama iaitu Model Komponen Kreativiti Amabile, Teori ZPD Vygotsky dan Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak Lowenfeld dengan berfokuskan kepada subjek Pendidikan Seni Visual dalam membantu kanak-kanak disleksia menzahirkan kreativiti, kemahiran kognitif dan psikomotor melalui kolaborasi bersama artis visual. Di dalam konteks ini, Kolaborasi Seni bersama artis seni visual diterapkan untuk menguji penerimaan murid disleksia ketika pemerhatian dilakukan. Penyelidikan secara kualitatif dilaksanakan dengan melibatkan pemerhatian ke atas empat sesi kolaborasi bersama empat artis seni visual yang dilakukan secara berkala dan berasingan. Setiap jenis sesi berkenaan melibatkan tujuh murid disleksia yang merangkumi kerja seni kreatif. Hasil kajian mendapati persekitaran inklusif menyokong pembelajaran berlaku tanpa sebarang prejudis. Kepelbagaian dalam pendekatan dan kaedah pengajaran yang dilaksanakan oleh artis visual mendorong kepada perkembangan kreativiti kanak-kanak disleksia. Selain itu pendekatan yang fleksibel membenarkan ekspresi artistik berlaku dan kebolehsuaian kaedah disesuaikan dengan kekuatan kognitif mereka. Pemerkasaan artis visual sebagai mentor pakar yang mengamalkan komunikasi terbuka yang memberi galakan yang positif dan meraikan perspektif murid disleksia dalam hala tuju proses kreatif ini. Hasil karya mereka telah menunjukkan penguasaan artistik kreatif yang menepati aspek psikomotor, kognitif, emosi, persepsi, sosial dan estetik. Ini jelas membuktikan Kolaborasi Seni bersama artis manpu untuk memperkayakan sumber pengajaran dan pembelajaran yang memberikan impak positif dalam pemupukan kreativiti dan meningkatkan pengalaman artistik murid disleksia dengan lebih luas dan baru.
format Thesis
author Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul
author_facet Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul
author_sort Abidin, Tengku Nurlida Tengku Zainul
title Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
title_short Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
title_full Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
title_fullStr Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
title_full_unstemmed Kajian Kes Eksplorasi Kolaborasi Antara Artis Seni Dan Murid Disleksia Dalam Proses Seni Artistik Kreatif
title_sort kajian kes eksplorasi kolaborasi antara artis seni dan murid disleksia dalam proses seni artistik kreatif
publishDate 2023
url http://eprints.usm.my/60804/1/TENGKU%20NURLIDA%20BINTI%20TENGKU%20ZAINUL%20ABIDIN%20-%20TESIS24.pdf
http://eprints.usm.my/60804/
_version_ 1805882508430016512
score 13.188404